Aero L-39 C Albatros

Aero L-39 C Albatros

K letounům nedávno získaným pro sbírku VHÚ přibyl i československý proudový cvičný letoun Aero L-39 C Albatros, který dlouhá léta využívalo naše vojenské letectvo, a to nejen k vlastnímu leteckému výcviku, ale i jako pozemní učební pomůcku.

Šlo o stroj evidenčního čísla 0106, vyrobený v roce 1972 Aerem Vodochody ještě jako L-39 s čs. motorem AI-25 W. První let o délce 58 minut provedla dne 22. listopadu 1972 posádka Miroslav Křemen a Vlastimil David. Po něm pak následovala ještě řada dalších letů, než byl letoun převzat zástupci vojenské správy a 20. června 1973 předán VÚ 9957 Košice k užívání při leteckém výcviku v rámci VVLŠ. Dne 18. dubna 1974 byl z Košic předán mateřskému závodu k přestavbě na verzi C se sovětským motorem AI-25 TL. Tehdy byl jeho nálet 83 h a 13 min při 210 startech. Poté šel v lednu 1975 opět zpět do Košic. Na Slovensku létal v Košicích a Piešťanech, prodělal zde také další tři generální opravy v Leteckých opravnách Trenčín. Po rozdělení republiky působil stroj na letištích v Přerově, Českých Budějovicích a Pardubicích.

Poslední let tohoto Albatrosu je zaznamenán dne 15. července 1999, jeho celkový nálet byl úctyhodných 3 804 h 10 min při 8 018 startech bez nehody. Po odstavení z letového provozu sloužil tento stroj ve Výcvikovém středisku Přerov jako učební pomůcka pro letecké techniky a mechaniky. Později byl přesunut do Vojenské akademie Vyškov, kde vydržel až do roku 2020, kdy byl po rozebrání a naložení na kamion přesunut do Leteckého muzea Kbely. V budoucnu by měl tento klasický cvičný stroj naší armády dokladovat vývoj vojenského leteckého školství v naší republice.

 

Technické údaje:

Motor: AI-25 TL s tahem 16,85 kN

Rozpětí 9,44 m

Délka 12,13 m

Výška 4,77 m

Hmotnost prázdného letounu 3 455 kg

Vzletová hmotnost maximální 4 700 kg

Maximální rychlost 750 km/h

Dostup 11 500 m

Dolet 1 000 km

 

Aktuálně



Projekt „Poslední adresa“ se rozšíří o další dvě  pamětní desky v městských částech Praha 4 a 6

Projekt „Poslední adresa“ se rozšíří o další dvě pamětní desky v městských částech Praha 4 a 6

18. 04. 2024
V pátek 19. 4. 2024 se ve dvou pražských městských částech uskuteční…
Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…