V našem letectvu sloužilo ještě relativně nedávno poměrně hodně dvoumístných proudových letounů L-39 Albatros. Mimo základní cvičné verze L-39 C vznikla také modifikace L-39 ZA, určená pro pokračovací výcvik a bojové nasazení jako lehký bitevní letoun. Měla zesílené křídlo, nesoucí čtyři závěsníky, na které mohla být umístěna výzbroj, nebo přídavné palivové nádrže. Pod trupem pak byl namontován dvouhlavňový kanon GŠ-23 L ráže 23 mm. Mezi ně patřil i první L-39 ZA získaný do sbírky VHÚ. Stroj výrobního čísla 232347 byl zalétán 31. 8. 1982 posádkou S. Vohanka – M. Křemen. Poté jej 9. 9. 1982 převzal zástupce vojenské správy a letoun byl přidělen VÚ 1562 Hradec Králové. Následně létal u VÚ 6354 Brno, VÚ 7214 Čáslav, VÚ 7658 Náměšť nad Oslavou, načež skončil ve stavu VÚ 5525 Náměšť nad Oslavou. Poslední let stroj absolvoval dne 15. 9. 2003, celkem měl nalétáno 2 710 h při 4 009 startech. Poté byl delší dobu konzervován a zřejmě sloužil i jako zdroj náhradních dílů pro jiné Albatrosy v provozu. Do sbírky VHÚ byl předán v červnu 2005, kdy byl na letišti Náměšť pracovníky muzea demontován a do Prahy-Kbel putoval na kamionech. Pro nedostatek místa v expozicích Leteckého muzea VHÚ byl dlouhá léta rozebraný uložen v depozitáři. V létě 2018 pak byl dlouhodobě zapůjčen do Leteckého muzea Kunovice, kde jej bude moci letecká veřejnost spatřit v nově budované expoziční hale.
Motor: AI-25 TL s maximálním tahem 16,85 kN
Rozpětí 9,46 m
Délka 12,13 m
Výška 4,77 m
Hmotnost prázdného letounu 3 540 kg
Vzletová hmotnost 5 500 kg
Maximální rychlost 730 km/h
Dostup 11 350 m
Dolet 1 500 km