Aero L-39 ZA Albatros

Aero L-39 ZA Albatros

Na základě zkušeností s proudovým typem L-29 začala konstrukční skupina Aera Vodochody vedená Ing. Janem Vlčkem v polovině šedesátých let s vývojem nástupce Delfína. Jako pohonná jednotka byl vybrán sovětský dvouproudový motor Ivčenko AI-25, který se posléze začal licenčně vyrábět v n. p. Motorlet v Praze-Jinonicích pod označením AI-25 W. V letech 1966–1977 vzniklo celkem 11 prototypů stroje L-39, z nichž jako první 4. listopadu 1968 vzlétl druhý prototyp L-39X-02, za jehož řízením seděl Ing. Rudolf Duchoň. V roce 1971 byla zahájena sériová výroba strojů se sovětskými motory AI-25 TL o tahu 16,85 kN.

V následujícím roce převzalo první letouny čs. vojenské letectvo, které je v první řadě přidělilo Vysoké vojenské letecké škole SNP v Košicích. Mimo základní cvičné verze L-39 C, vznikla také modifikace L-39 V pro vlek cvičných terčů KT-04, dále verze L-39 ZA a L-39 ZO, určené pro pokračovací výcvik a bojové nasazení jako lehký bitevní letoun. Verze ZA měla zesílené křídlo, nesoucí čtyři závěsníky, na které mohla být umístěna výzbroj, nebo přídavné palivové nádrže. Pod trupem pak byl namontován dvouhlavňový kanon GŠ-23 L ráže 23 mm. Stroj výrobního čísla 232433 byl zalétán 24. 11. 1982 posádkou K. Pánek – M. Křemen. Poté jej 13. 12. 1982 převzal zástupce vojenské správy. Nový letoun byl přidělen VÚ 1562 Hradec Králové a následně létal u VÚ 1562 Pardubice, VÚ 6354 Brno, VÚ 4055 Mošnov, VÚ 7214 Čáslav, VÚ 7658 Náměšť nad Oslavou, VÚ 5525 Náměšť nad Oslavou.

Zřejmě při III. revizi v roce 2008 dostal speciální zbarvení k 40. výročí provozu L-39 s podobou hlavního konstruktéra Aera Vodochody Ing. Jana Vlčka a stylizovaným Albatrosem na svislé ocasní ploše. Poslední let stroj absolvoval 25. 11. 2010. Celkem měl nalétáno 3 545 h při 4 898 startech. Do sbírky VHÚ byl předán od VÚ 7214 Čáslav, konkrétně od 213. letky dne 21. 11. 2017. Poté byl s pomocí pracovníků Aera Vodochody a příslušníků útvaru rozebrán a ještě v listopadu přemístěn po zemi na letiště Praha-Kbely. Po kompletaci za pomoci pracovníků Aero Vodochody a VZHS Kbely byl uložen v nově restaurovaném hangáru typu Pýcha.

Motor: AI-25 TL s tahem 16,85 kN

Rozpětí 9,46 m

Délka 12,13 m

Výška 4,77 m

Hmotnost prázdného letounu 3 540 kg

Vzletová hmotnost 5 500 kg

Maximální rychlost 730 km/h

Dostup 11 350 m

Dolet 1 500 km

Aktuálně



Projekt „Poslední adresa“ se rozšíří o další dvě  pamětní desky v městských částech Praha 4 a 6

Projekt „Poslední adresa“ se rozšíří o další dvě pamětní desky v městských částech Praha 4 a 6

18. 04. 2024
V pátek 19. 4. 2024 se ve dvou pražských městských částech uskuteční…
Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…