Československý motor pro lehká letadla Walter NZ-60, výr. č. 56

První československý letecký motor domácí konstrukce, který navrhli v roce 1922 inženýři Novák a Zeithammer (odtud tedy ono NZ) pro výrobu v zavedené automobilce Walter a.s. Praha-Jinonice. Motor následně prošel s úspěchem v létě roku 1923 stohodinovou homologační zkouškou a byl navržen k sériové výrobě jako pohonná jednotka lehkých cvičných a kurýrních vojenských letadel. V září 1923 se zúčastnil podzimních manévrů armády s celkovým příznivým ohlasem lehký dvoumístný letoun Avia BH-5, imatrikulace L-BOSA, se zabudovaným motorem NZ-60, pilotován slavným letcem JUDr. Zdeňkem Lhotou. To vedlo MNO k objednávce sériové výroby obdobných dvoumístných a jednomístných letadel pro základní pilotní výcvik u firmy Avia. Letouny měly mít právě tento motor o výkonu 60 koní při 1 400 ot/min. Jeho konstrukce byla opravdu pokroková. Pět vzduchem chlazených válců bylo uloženo hvězdicově v karteru z hliníkové slitiny. Jednoduchý, ale důmyslně řešený klikový mechanizmus byl uložen v kuličkových ložiscích, takže chod motoru byl hladký a neměl velkou spotřebu mazacího oleje. Také zástavba motoru do draku letounu byla zcela snadná. Vojáci při provozu ocenili vysokou spolehlivost motoru a malé opotřebení jednotlivých součástek. Nový motor poháněl slavné letouny řady BH konstruktérů Beneše a Hajna, jako byly BH-9, BH-10 a BH-11. Postupným vývojem byl u firmy Walter zvýšen výkon motoru o objemu válců 5,19 litrů až na 70 koní a motor se stal základem pro další obdobně řešené konstrukce.
Dnešní „exponát dne“, použitý na létající replice letounu Avia BH-5 L-BOSA, byl dlouhá léta ve sbírkách Leteckého muzea VHÚ používán jako zdroj náhradních dílů pro jiné motory zabudované v letounech firmy Avia. Zůstalo z něj ale to nejhlavnější, to jest klikový mechanizmus a základ motorové skříně. V roce 2005 bylo toto torzo, spolu se zbytky dalších tří motorů, zapůjčeno na základě zápůjční smlouvy občanskému sdružení Historická letka RČs. se záměrem dosáhnout jeho provozuschopnosti. Pod vedením pana Marcela Sezemského, autora repliky BH-5, byly motory rozebrány, součástky ošetřeny, přetříděny a po vyrobení několika nových celků byl složen jeden letuschopný motor a jeden výukový řez pro expoziční účely. Zbylé díly se vrátily do depozitáře Leteckého muzea. Je zajímavé, že celá repase motoru a stavba letounu BH-5 probíhala v historické budově firmy Walter v Jinonicích, která je dnes již zbořená. Na podzim roku 2006 se nově zrestaurovaný motor rozběhl poprvé na brzdě a v roce 2007 již úspěšně poháněl výše zmíněnou repliku letounu Avia BH-5. Dodnes lze tento náš první letecký a zároveň nejstarší letuschopný motor spatřit na různých leteckých akcích, kde jej provozuje o.s. Historická letka RČs.

Československý motor pro lehká letadla Walter NZ-60; 1923; výrobní číslo 56

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha