Dvojplošník Aero A-32

Dvojice snímků zachycuje dvojplošník Aero A-32. První snímek zachycuje letoun verze Ap-32 v československých službách. Na druhé fotografii je zvěčněn stroj A-32 finského letectva (finský výsostný znak v podobě modré svastiky je zjevně retušovaný). Za pozornost stojí zejména odlišný podvozek u obou verzí.

 

V polovině dvacátých let vznikl velice úspěšný víceúčelový dvojplošník Aero A-11. Roku 1927 jeho tvůrci zhotovili verzi se silnějším hvězdicovým motorem Walter Jupiter; vzniklý typ byl označován nejprve jako A-11J a poté jako A-32; později vznikla verze Ap-32. Jednalo se o jednomotorový dvojmístný dvojplošník. Verze Ap-32 měla rozpětí křídel 12,8 m, byla 3,45 m vysoká a 8,14 m dlouhá, a hmotnost prázdného stroje činila 1072 kg. Verze Ap-32 mohla letět rychlostí až 235 km/h a dostoupala do výšky 6700 m n. m. Stroj byl vyzbrojen celkem čtyřmi kulomety ráže 7,92 mm (dva synchronizované, dva obsluhoval pozorovatel) a mohl nést bomby o celkové hmotnosti až 120 kg. Firma Aero vyrobila přes sto strojů všech verzí; využívalo je československé letectvo i Četnické letecké hlídky, část strojů připadla letectvu Slovenského štátu. Roku 1929 bylo šestnáct strojů A-32 prodáno do Finska, kde byly známy jako Aero-Jupiter; finské letectvo je využívalo až do roku 1944, zejména k výcviku.

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha