Formace bombardovacích dvouplošníků Aero Ab-101

Formace bombardovacích dvouplošníků Aero Ab-101

Snímek ze druhé poloviny 30. let zachycuje formaci bombardovacích dvouplošníků Aero Ab-101 z Letky 71.

 

Tyto stroje byly pokračováním řady Aero A-100 a A-101 – vznikly tak, že Ministerstvo národní obrany nechalo do draku letounu Aero A-101 zabudovat motor HS 12 Ydrs o výkonu 860 koní. Přestože se jednalo o silnější motor než u předchozích typů, MNO nebylo s výkony stroje spokojeno. Přesto bylo objednáno a do roku 1937 vyrobeno 64 kusů – tak mělo být překlenuto období, než dojde k dodávkám moderních bombardérů.

Jednomotorový dvouplošník Aero Ab-101 měl smíšenou konstrukci – kostra trupu kovová, křídla dřevěná. Jeho délka činila 12,5 m, rozpětí křídel 17 m a hmotnost prázdného stroje 2330 kg. Mohl letět rychlostí až 260 km/h, jeho dostup činil 7500 m a dolet 950 km. Vyzbrojen byl trojicí kulometů ráže 7,92 mm a mohl nést bomby o celkové váze až 1100 kg. Posádku stroje tvořili dva muži.

Jakkoli tyto stroje nedostačovaly potřebám doby ani v okamžiku svého vzniku, přece měly v době mnichovské krize sloužit potřebám obrany vlasti. Několik jich bylo ztraceno při haváriích, po zničení okleštěného Československa v březnu 1939 se okupanti zmocnili šesti desítek strojů. V německém letectvu sloužily po nějaký čas k výcviku. Ve službách Slovenského štátu se tento typ „vyznamenal“ jinak – bombardér Ab-101 byl jedním ze čtyř strojů, na nichž 7. června 1939 osm slovenských letců přeletělo do Polska.

Aktuálně



Projekt „Poslední adresa“ se rozšíří o další dvě  pamětní desky v městských částech Praha 4 a 6

Projekt „Poslední adresa“ se rozšíří o další dvě pamětní desky v městských částech Praha 4 a 6

18. 04. 2024
V pátek 19. 4. 2024 se ve dvou pražských městských částech uskuteční…
Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…