Hlaveň 24cm moždíře vzor 1898

Škodovy závody proslavila ve světě celá řada děl. Patřila mezi ně i těžká pozemní děla a z nich především moždíře. Prvním v řadě těžkých děl, které ve Škodovce vznikly, byl 24cm moždíř vzor 1898. Byl současně prvním těžkým polním dělem takové ráže určeným pro pohyblivou válku. Škodovka již u něj uplatnila brzdovratné zařízení a ocelovou hlaveň se šroubovým závěrem. Aby se získalo co nejvíce posudků o této nové zbrani, povolily rakouské orgány Škodovce, aby moždíř v roce 1900 vystavila na světové výstavě v Paříži. O moždíř projevila zájem Velká Británie, která v roce 1900 koupila od Škodovky 4 kusy. Britové moždíř trochu upravili, zvýšili jeho výkon a použili ho jako 9,45 palcovou houfnici v Africe a v Číně. Zkušenosti i vlastní zkoušky ukázaly nutnost zvýšit pohyblivost děla, které bylo možno přepravovat v rozloženém stavu koňmo. V letech 1908 a 1909 zavedlo proto rakouské dělostřelectvo k moždíři motorickou trakci kolovými traktory. Bylo to v historii rakouského dělostřelectva vůbec poprvé. Výkon děla ovšem zůstával příliš nízký. Škodovka proto zkonstruovala mohutnější dělo a výrobu moždíře 24cm zastavila. Nicméně za první světové války rakouská armáda použila ještě 48 těchto moždířů. Moždíř byl schopen dostřelit 133 kg těžkou střelu do vzdálenosti 5800 m.

Hlaveň z tohoto moždíře, která je dlouhá 218 cm a na svém zadku má vyraženo: „24cm M 98 E. Škoda 1978 kg“ se podařilo 17. března 1948 získat do sbírek VHÚ Praha. Hlaveň je dnes vystavena ve VTM Lešany.

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha