L-200 Morava

Snímek zachycuje vystavený civilní letoun L-200 „Morava“ jedné z ranějších verzí, zkonstruovaný a vyráběný v padesátých a šedesátých letech v Kunovicích.

 

Roku 1955 zahájil moravský podnik Let Kunovice (v letech 1957–1967 zvaný „Strojírny první pětiletky“) vývoj letounu, který měl sloužit především jako aerotaxi. Stroj dostal označení L-200 „Morava“ a jeho prototyp poprvé vzlétl 9. dubna 1957. Jednalo se o pětimístný dvoumotorový dolnoplošník se dvěma svislými ocasními plochami. První verze nesla motor Walter Minor 6-III, který však byl záhy nahrazen vhodnějším M-337 – verze s novým motorem a dvojlistou vrtulí se označuje jako L-200A. Nejrozšířenější verze pak byla známa jako L-200D a její vrtule byla trojlistá. Maximální rychlost u této verze činila 310 km/h. Rozpětí křídel činilo 12,31 m, dálka stroje 8,60 m a výška 2,21 m; prázdná hmotnost činila 1320 kg a vzletová 1950 kg. V kabině bylo místo pro pilota a čtyři pasažéry, stroj však mohl být upraven například i jako letecká sanitka. Do roku 1964 bylo vyrobeno přes 360 strojů L-200 všech verzí. Byly exportovány do celé řady zemí, zejména do SSSR, ale i na Západ, a zhruba stovku jich odebrali českoslovenští zákazníci – Svazarm, ČSA či Slov-Air. Některé z těchto strojů u nás létají dodnes a jsou využívány například k vyhlídkovým letům nebo k výcviku civilních pilotů.

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha