Letoun Zlín Z-226 B, OK-MQJ

Letoun Zlín Z-226 B, OK-MQJ

V polovině padesátých let minulého století se v našich aeroklubech projevila nutnost zavést nový motorový letoun pro vlekání těžších větroňů. Na výzvu Svazarmu se tohoto úkolu ujal kolektiv Otrokovických konstruktérů. Po zralé úvaze se rozhodli maximálně odlehčit a vybavit výkonnějším motorem již vyráběný Zlín Z-126 Trenér 2. Vznikl tak stroj s výbornými parametry, který plně vyhovoval zadání. V podstatě šlo o dvoumístný jednoplošník se samonosným křídlem. Trup byl řešen jako svařovaná příhradovina z ocelových trubek, potažená plátnem. Sedadla byla v tandemovém uspořádání, přední prostor byl určen pouze pro cestujícího bez řízení. Křídlo bylo celokovové a neslo kromě olejové také hlavní palivové nádrže o objemu 70 l. Dále mechanicky stavitelné vztlakové klapky a křidélka. Záložní nádrž o 40 l byla zastavěna za pilotním sedadlem a významně prodlužovala dolet. Ocasní plochy byly celokovové, kormidla potažená plátnem.

Letoun byl poháněn motorem Walter Minor 6-III o výkonu 160 k. Jeho označení pak bylo Zlín Z-226 Bohatýr a výroba dala postupně 77 kusů, vesměs předaných aeroklubům. Představovaný OK-MQJ z majetku VHÚ byl postaven v roce 1958 v Moravanu Otrokovice, pod výrobním číslem 281. Většinu svého života sloužil ve Středočeském aeroklubu a po konverzi na Z-226 M, zástavbou výkonnějšího motoru M-137 A, se dostal do Aeroklubu Zbraslavice. Zde byl používán hlavně jako vlečný. Do roku 2010 nalétal úctyhodných 6 000 hodin při 34 510 startech. V roce 2014 byl získán výměnou do sbírek VHÚ a následně přestavěn zpět na původní verzi. Počítalo se s ním pro novou expozici sportovního letectví, kde by dokladoval vývoj letounů řady Z-26.

motor Walter Minor 6-III vzduchem chlazený šestiválec o výkonu 118 kW (160 k) při 2 500 ot/min

rozpětí 10,282 m

délka 7,83 m

hmotnost prázdného letounu 513 kg

max. rychlost  198 km/h

dostup  7150 m

dolet  720 km

 

Aktuálně



Projekt „Poslední adresa“ se rozšíří o další dvě  pamětní desky v městských částech Praha 4 a 6

Projekt „Poslední adresa“ se rozšíří o další dvě pamětní desky v městských částech Praha 4 a 6

18. 04. 2024
V pátek 19. 4. 2024 se ve dvou pražských městských částech uskuteční…
Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…