Motor Avia HS 12 YCrs

Tento dvanáctiválcový motor, vyráběný v licenci ve firmě Avia akciová společnost pro průmysl letecký Letňany, byl kanónovou verzí u nás velmi rozšířeného Avia HS 12 Ydrs o stejném výkonu. Jednalo se o konstrukci z přelomu dvacátých a třicátých let minulého století, kterou vyvinula francouzská Société Francoise Hispano-Suiza, Bois Colombes a poskytla ji licenčně i do zahraničí, mimo jiné do Československa a Sovětského svazu. U nás byl upraven na speciální liho-benzinovou směs, takzvanou Bi-Bo-Li, která obsahovala 60 dílů benzínu, 20 dílů benzolu a 20 dílů líhu. Motor byl vybaven odstředivým kompresorem, reduktorem a šesti karburátory Hispano-Solex. Instalace kanónu mezi bloky válců byla umožněna úpravou reduktoru a vrtulového hřídele. Motor byl určen především pro nově vyvíjený stíhací letoun Avia B-35, ale poháněl i starší Avie Bk-534. V obou případech však nebyly letouny vyzbrojeny původně zamýšleným 20 mm kanónem, ale pouze kulometem vz. 30, který byl montován na jeho místo. Tento motor se také montoval do malé série stíhacích letounů Avia B-135, určených pro carské Bulharsko.

Ve sbírkách VHÚ se bohužel nachází pouze karter tohoto motoru na kterém je znázorněna instalace kanónu.Karter byl získány převodem z Národního technického muzea v Praze.


Technická data

Dvanáctiválcový kapalinou chlazený řadový motor o maximálním přízemním výkonu 750 k při 2 400 ot/min
zdvihový objem: 36,050 l
suchá hmotnost: 488 kg

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha