Obrněná drezína Tatra T-18

 

Model představuje železniční vozidlo, které bylo konstruováno pro potřeby polské armády v polovině 20. let 20. století. Samotná konstrukce vycházela ze staršího nákladního motorového vozíku T-14, který se vyráběl v Kopřivnici od roku 1925 a jehož výroba skončila až v roce 1968. Prvních šest kusů se dostalo k jednotkám polské armády v listopadu 1926. Také československá armáda získala jeden vůz, když ho v roce 1927 zakoupilo Ministerstvo národní obrany.

Obrněná drezína Tatra T-18 byla lehké průzkumné vozidlo, určené k doprovodu obrněných vlaků. Bylo vybaveno dvouválcovým motorem o výkonu 8,82 kW a mohlo dosahovat rychlosti až 50 km/h. Palivová nádrž pojmula 80 l paliva. Výzbroj tvořily u polských drezín jeden kulomet Hotchkiss vzor 14 a jeden kulomet Maxim vzor 08. U verze pro československou armádu to byly dva kulomety Schwarzlose vzor 24. Kulomety byly umístěny v otočné věži. Osádku tvořilo 3 až 5 mužů. Drezína byla dlouhá 3675 mm (nástavba), široká 1750 mm a vysoká 2100 mm. Celková hmotnost přibližně 3700 kg.

Model je vyroben ze dřeva. Nese československou kamufláž a číslo D2 (velké) 001(malé). Rozměry modelu drezíny jsou délka 340 mm, šířka 215 mm a výška 210 mm.

Předmět byl získán do sbírky VHÚ Praha v 50. letech 20. století.

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha