Olšanský D-7 Mini Straton

Olšanský D-7 Mini Straton

Počátkem devadesátých let minulého století se mezi našimi amatérskými letci hojně rozšířila konstrukce ultralehkého jednomístného letounku Straton, jehož dalším vývojem pak vznikl elegantnější a technologicky jednodušší D-7 Mini Straton. Šlo o stroj určený ke sportovnímu a rekreačnímu létání za podmínek určených pro ultralehká letadla. Jeho autor Ing. Oldřich Olšanský, jinak také pedagog na Fakultě strojního inženýrství ČVUT, navrhl řadu úspěšných UL letadel, jež mnohdy létají dodnes.

Mini Straton byl smíšené konstrukce, ve které převažovalo dřevo, ale doplňovaly jej v hojné míře i kompozitní materiály, dural a polystyren. Zvláštností Stratonů byly originální motýlkové ocasní plochy a ruční řízení, umístěné po pravé straně pilotní kabiny. Stroje poháněné většinou upravenými motory Trabant nebo Rotax s dvoulistou vrtulí měly velice dobré výkony a příjemné letové vlastnosti. Jinak šlo o opravdu velmi lehká, ale přiměřeně pevná letadla, která si mohl postavit každý zručnější modelář. Později byly také v nabídce Mini Stratony postavené částečně nebo zcela firmou Toresi z Dolního Újezda u Litomyšle.

Do sbírky VHÚ se počátkem roku 2022 dostal darem Mini Straton D-7, který původně náležel nedávno zesnulému prezidentovi Letecké amatérské asociace ČR panu Janu Brskovskému, známému leteckému publicistovi, organizátorovi leteckých akcí a pilotovi. Tento stroj, částečně postavený firmou Toresi a imatrikulovaný jako OK-ZUU-51, vznikl v roce 1993 pod výrobním číslem 16. Šlo o letoun poháněný motorem Trabant s dvoulistou dřevěnou vrtulí, opatřený nadstandardně brzdicími klapkami a širším přístrojovým vybavením. Velice zachovalý a kompletní Straton byl zástupci rodiny a přátel pana J. Brskovského předán pracovníkům VHÚ na letišti Hradčany a po demontáži převezen do depozitáře Leteckého muzea VHÚ Stará Aerovka k uložení pro plánovanou expozici našeho sportovního letectví.

 

Motor Trabant o výkonu 24 k (18 kW)

Rozpětí  10,8 m

Délka  6,8 m

Výška  1,4 m

Prázdná hmotnost  130 kg

Maximální hmotnost 230 kg

Maximální přípustná rychlost  120 km/h

Klouzavost  17

Dolet asi 350 km

Aktuálně



Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část čtvrtá. Zážitkový sál, zákopy první světové války.

Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část čtvrtá. Zážitkový sál, zákopy první světové války.

02. 10. 2022
Pro první světovou válku byl charakteristický zákopový způsob boje. V zákopech se žilo,…
Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část třetí. Období první světové války 1914-1918.

Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část třetí. Období první světové války 1914-1918.

28. 09. 2022
Třetí částí nové expozice v Armádním muzeu Žižkov je věnována válečnému konfliktu, který…
Osmdesáté čtvrté výročí mnichovského diktátu: kritické dny republiky i národa

Osmdesáté čtvrté výročí mnichovského diktátu: kritické dny republiky i národa

26. 09. 2022
Před 84 lety, noci z 29. na 30. září 1938, byla podepsána…
Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část druhá. Od roku 1740 do vypuknutí první světové války. 

Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část druhá. Od roku 1740 do vypuknutí první světové války. 

23. 09. 2022
Druhá část nové expozice v rekonstruovaném Armádním muzeu Žižkov je věnována období od…
Vyšlo nové číslo časopisu Historie a vojenství, letošní třetí

Vyšlo nové číslo časopisu Historie a vojenství, letošní třetí

20. 09. 2022
Letošnímu třetímu číslu časopisu Historie a vojenství, které vydává Vojenský historický ústav…