Osobní terénní automobil GAZ-67 B „Čapajev“

K vývoji sovětských lehkých terénních automobilů s pohonem všech čtyř kol dala podmět sovětsko-finská Zimní válka z přelomu let 1939 a 1940. Právě automobily s pohonem 4×4 v těžkém severském terénu scházely. V lednu 1941 byl vývojem nového vozu pověřen V.A. Gračev. Jako ideový základ posloužil americký terénní automobil Bantam. Od projektu k zhotovení prvního automobilu označeného GAZ-64 (vyjel z továrny 25. března 1941) uplynulo jen 51 dní. Po armádních zkouškách, které se uskutečnily v druhé polovině měsíce dubna 1941, byl zaveden do výzbroje Rudé armády. Do konce roku 1941 bylo vyrobeno 602 vozů. Automobil vykazoval určité nedostatky a proto bylo v roce 1942 po dodání 67 kusů od další výroby tohoto typu upuštěno. Od dubna 1942 se všechny zhotovené podvozky používaly jen pro výrobu obrněného automobilu BA-64. V roce 1943 se přistoupilo k modernizaci GAZ-64, byl zvětšen rozchod kol, zesílen podvozek a úpravou motoru byl zvýšen výkon. Od září 1943 začala produkce modernizovaného automobilu pod označením GAZ-67. V průběhu roku 1944 se začala vyrábět upravená verze GAZ-67 B. Do konce války bylo zhotoveno 4 851 kusů. Produkce vozu probíhala i po skončení války až do srpna 1953 a dosáhla 62 843 kusů.Automobil byl do sbírky Vojenského historického ústavu Praha získán nákupem v roce 1998.


Technické údaje

Hmotnost:
-celková: 1 720 kg
-pohotovostní: 1 320 kg
Rozměry:
-délka: 3 350 mm
-šířka: 1 685 mm
-výška: 1 700 mm
-světlost: 200 mm
-rozvor: 2 100 mm
-rozchod: vpředu 1 446 mm
vzadu 1 449 mm
Motor: čtyřválcový, kapalinou chlazený, zážehový, SV
- typ: GAZ M-1
- objem: 3 285 cm
- výkon: 40 kW (54 k) při 2 800 ot/min
Převodovka:
-hlavní: 4+1 Z.CH.
-přídavná: jednostupňová s možností vyřazení předního náhonu
Max. rychlost: 90 km/h
- s přívěsem o hmotnosti 800 kg 60 km/h
Spotřeba na silnici: 30 l/100 km

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha