Na počátku dvacátého století se k měření obrátek leteckých motorů používaly většinou mechanické otáčkoměry, které byly zpravidla s motorem spojeny dálkovým náhonem. K takovým exponátům patří i mechanický otáčkoměr firmy Kroneis GmbH, Wien, která působila od roku 1883 jako výrobce meteorologických měřících přístrojů, přesných mechanických přístrojů a palubního vybavení letadel. Ukazatel měl zasklený ciferník o průměru 90 mm s číslicemi v rozsahu 400 – 1 600 ot/min, které byly částečně zvýrazněny fosforem. Na pohledové straně byly také černě vyznačeny údaje o přepočtu otáček motoru a jméno výrobce. Celková hmotnost přístroje i s převodovkou byla 800 g. Byl vyroben ze slitiny lehkých kovů, doplněnou mosazí, a nesl zbytky vojenské khaki barvy. Jednoduchá mosazná převodovka byla mazána malou Stauferovou maznicí. Tento kus byl uzpůsoben pro uchycení ke vzpěrovému systému letounu v zorném poli pilota.
Zajímavý sbírkový předmět získal VHÚ do sbírky převodem v sedmdesátých letech minulého století.