Fotografický kontejner PFK-5M byl vyvíjen ve Vojenském technickém ústavu letectva a protivzdušné obrany pro Aero L-39 ZA jako doplňkové vybavení tohoto lehkého bojového letounu. Byl osazen pěti automatickými kamerami AFA-39, které prováděly kolmé, boční i panoramatické snímkování terénu. Kontejner byl určen k vedení taktického vzdušného průzkumu ve dne za linií protivníka. Mohl být umístěn na levém vnitřním křídelním závěsníku, přičemž jako protiváha na druhé polovině křídla působila palivová nádrž o objemu 350 l. Kontejner umožňoval snímkování i ve střemhlavém letu a v případě vázání letounu bojem jej bylo možno odhodit. Jeho zkoušky proběhly v roce 1997 na letištích Praha-Kbely a Pardubice s naprostým úspěchem. Zkušební komise pod velením mjr. Ing. Vladislava Pružiny konstatovala, že minimálně ovlivňuje charakteristiky L-39 ZA a navrhla jej zavést do výzbroje letectva AČR. I když nadále pokračoval jeho vývoj a byla zhotovena i varianta s infračerveným skenerem v řadové službě nakonec použit nebyl. Toto přibližně oválné těleso bylo vyrobeno z lehkých kovů a polyuretanové pěny. Jeho délka byla 2 288 mm, největší průměr 613 mm a hmotnost 90 kg včetně všech kamer. Bylo opatřeno osmi krytými průzory s ochrannými clonkami. V přední kulové části kontejneru se nacházely dvě standardní kamery AFA-39 pro panoramatické snímkování, ve střední části byly montovány dvě kamery AFA -39 s objektivem SSONAR s ohniskovou vzdáleností F=300 mm a jedna kamera AFA-39 s objektivem FLEKTOGON s F=50 mm pro kolmé a boční snímkování.
Do sbírky VHÚ byl PFK-5M získán převodem z VTÚLaPVO v roce 2006.