Řídící páka letounu Aero L-39 Albatros

Řídící páka letounu Aero L-39 Albatros

Ruční řídící páka letounu byla vždy jedním z hlavních prvků jeho ovládání. Zpočátku se většinou jednalo o jednoduchou kovovou trubku zakončenou buď zátkou, nebo rukojetí. S vývojem letecké techniky se stále více prosazovala snaha maximálně pilotovi ulehčit dosažitelnost veškerých ovládacích prvků v kabině. Proto byla ruční řídící páka často osazována ovladačem brzd, spínačem radiotelefonie a u bojových letadel i odpalováním palubních zbraní.

Československý cvičný proudový letoun Aero L-39 Albatros měl jako jeden z prvních strojů své generace velice vytříbený návrh vybavení kabiny, který vycházel z nejmodernějších ergonometrických požadavků své doby. Také hlavice ruční řídící páky byla modelována po pečlivém vývoji jako velice zdařilý výtvor, který v sobě sdružoval elegantní tvary s vysokou funkčností.

Vlastní držadlo umožňovalo uvolněné, ale pevné sevření dlaní pilota, což bylo důležité při delších letech. Letec prsty snadno dosáhl na páku hlavní brzdy letounu a zároveň mohl palcem ovládat sdružený přepínač podélného a příčného vyvážení, nebo spínač fotokulometu. Překlopením pojistky pak mohl ukazováčkem odpalovat výzbroj letadla. To umožňovala rukojeť předního pilotního prostoru. V zadním pro instruktora pak na držadle chyběl odpal výzbroje a ovládání fotokulometu nahradil spínač palubního telefonu.

Celá hlavice ruční řídící páky, odlitá z lehké slitiny, se dala z letounu snadno demontovat pomocí centrální převlečné matice, která také kryla vícekolíkový elektrický spoj. Úchopová část rukojeti byla natřena matně černým gumolakem a zdrsněna pro zamezení klouzání v dlani. Jinak byl celek většinou nastříkán stejnou barvou jako ostatní interiéry kabiny. Výška hlavice byla 320 mm, největší šířka 110 mm a celková hmotnost 960 g. Tento zajímavý exponát získal VHÚ do sbírky v roce 2019 koupí od soukromníka.

Aktuálně



Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…
Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

06. 04. 2024
I v sobotu 6. dubna se můžete těšit na další díl seriálu Prima…