Sovětský pětivěžový tank T-35

Sovětský pětivěžový tank T-35

Snímek, pořízený 9. července 1941 německým válečným zpravodajem na západě Ukrajiny, zachycuje vyřazený sovětský těžký tank T-35, jediný tank, který nesl pět věží.

 

Tanky představovaly po první světové válce zcela nový druh zbraně, a proto existovalo vícero koncepcí jejich dalšího rozvoje. Jednou z nich byla myšlenka těžkého tanku s větším počtem dělových věží, která se sice objevila ve více evropských zemích, ale největší úspěch sklidila v Sovětském svazu.

Vývoj tanku T-35 byl zahájen počátkem 30. let v leningradském závodu „Bolševik“. První prototyp byl hotový roku 1932, sériová výroba probíhala v letech 1933–1939 v charkovském závodě ChPZ, série však čítala pouhých 61 strojů. Hlavní věž nesla krátký kanón ráže 76,2 mm a spřažený kulomet ráže 7,62 mm, kolem ní byly umístěny čtyři menší věže se sekundární výzbrojí. V případě prototypu se jednalo o dvojici kanónů ráže 37 mm a dva kulomety, u sériově vyráběných strojů byla ráže vedlejších kanónů zvětšena na 45 mm. Věže s kanóny byly umístěny vpravo vepředu a vlevo vzadu, věže s kulomety byly vlevo vepředu a vpravo vzadu. Věže s kulomety byly stejné jako na třívěžovém tanku T-28.

Tank T-35 měl impozantní rozměry, dlouhý byl bezmála 10 m, široký 3,2 m a 3,4 m vysoký – hlavní věž musela být umístěna nad úrovní věží ostatních. Pancéřování bylo u prvních strojů silné až 30 mm (věže max. 20 mm), u pozdějších verzí bylo zesilováno, což dále zvětšovalo hmotnost tanku. Ta činila u posledních strojů 55 tun (tedy zhruba dvakrát tolik co T-34), posádka na plných početních stavech čítala celkem jedenáct mužů. Tank byl vybaven motorem M-17 o výkonu 500 koní, maximální rychlost na silnici činila 32 km/h, spotřeba paliva byla vysoká.

Po přepadení SSSR v červnu 1941 se definitivně prokázalo, že bojová hodnota tohoto kolosu nebyla velká. Jednotky vyzbrojené T-35 byly rozmístěny na Ukrajině a takřka všechny tyto tanky byly ztraceny, dílem je zničil nepřítel, dílem byly opuštěny kvůli technickým problémům. Neúspěchem skončilo i samohybné dělo SU-14, jež vzniklo spojením podvozku T-35 s dělem ráže 152 mm a bylo vyrobeno pouze ve dvou prototypech. Jediný zbývající exemplář T-35 i jediný zachovalý kus SU-14 jsou umístěny v tankovém muzeu v Kubince u Moskvy.

 

Aktuálně



Přijďte dnes od 17h na debatu s Petrem Čornejem ke knize „Husité na Žižkově“ v atriu Armádního muzea Žižkov

Přijďte dnes od 17h na debatu s Petrem Čornejem ke knize „Husité na Žižkově“ v atriu Armádního muzea Žižkov

11. 12. 2023
V pondělí 11. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov od 17 hodin koná diskuse…
Call for papers: Konference Nepravidelná válka v průběhu staletí – teorie, praxe a reakce

Call for papers: Konference Nepravidelná válka v průběhu staletí – teorie, praxe a reakce

11. 12. 2023
Vojenský historický ústav Praha připravuje na 18. a 19. června  2024 vědeckou konferenci Nepravidelná…
Přednáška ke knize o pistoli CZ 75: bonusové informace, unikátní exempláře

Přednáška ke knize o pistoli CZ 75: bonusové informace, unikátní exempláře

09. 12. 2023
V podvečer 6. prosince 2023 se v Armádním muzeu Žižkov Vojenského historického ústavu Praha…
Historik VHÚ Praha Jiří Plachý se v Bratislavě zúčastnil vzpomínkového večera na osobnost protikomunistického odboje na Slovensku Imricha Eröse

Historik VHÚ Praha Jiří Plachý se v Bratislavě zúčastnil vzpomínkového večera na osobnost protikomunistického odboje na Slovensku Imricha Eröse

08. 12. 2023
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý se na konci listopadu zúčastnil…
Dnes je Armádní muzeum celý den uzavřeno

Dnes je Armádní muzeum celý den uzavřeno

07. 12. 2023
Upozorňujeme, že z provozních a organizačních důvodů je Armádní muzeum Žižkov je…