Sovětský pětivěžový tank T-35

Sovětský pětivěžový tank T-35

Snímek, pořízený 9. července 1941 německým válečným zpravodajem na západě Ukrajiny, zachycuje vyřazený sovětský těžký tank T-35, jediný tank, který nesl pět věží.

 

Tanky představovaly po první světové válce zcela nový druh zbraně, a proto existovalo vícero koncepcí jejich dalšího rozvoje. Jednou z nich byla myšlenka těžkého tanku s větším počtem dělových věží, která se sice objevila ve více evropských zemích, ale největší úspěch sklidila v Sovětském svazu.

Vývoj tanku T-35 byl zahájen počátkem 30. let v leningradském závodu „Bolševik“. První prototyp byl hotový roku 1932, sériová výroba probíhala v letech 1933–1939 v charkovském závodě ChPZ, série však čítala pouhých 61 strojů. Hlavní věž nesla krátký kanón ráže 76,2 mm a spřažený kulomet ráže 7,62 mm, kolem ní byly umístěny čtyři menší věže se sekundární výzbrojí. V případě prototypu se jednalo o dvojici kanónů ráže 37 mm a dva kulomety, u sériově vyráběných strojů byla ráže vedlejších kanónů zvětšena na 45 mm. Věže s kanóny byly umístěny vpravo vepředu a vlevo vzadu, věže s kulomety byly vlevo vepředu a vpravo vzadu. Věže s kulomety byly stejné jako na třívěžovém tanku T-28.

Tank T-35 měl impozantní rozměry, dlouhý byl bezmála 10 m, široký 3,2 m a 3,4 m vysoký – hlavní věž musela být umístěna nad úrovní věží ostatních. Pancéřování bylo u prvních strojů silné až 30 mm (věže max. 20 mm), u pozdějších verzí bylo zesilováno, což dále zvětšovalo hmotnost tanku. Ta činila u posledních strojů 55 tun (tedy zhruba dvakrát tolik co T-34), posádka na plných početních stavech čítala celkem jedenáct mužů. Tank byl vybaven motorem M-17 o výkonu 500 koní, maximální rychlost na silnici činila 32 km/h, spotřeba paliva byla vysoká.

Po přepadení SSSR v červnu 1941 se definitivně prokázalo, že bojová hodnota tohoto kolosu nebyla velká. Jednotky vyzbrojené T-35 byly rozmístěny na Ukrajině a takřka všechny tyto tanky byly ztraceny, dílem je zničil nepřítel, dílem byly opuštěny kvůli technickým problémům. Neúspěchem skončilo i samohybné dělo SU-14, jež vzniklo spojením podvozku T-35 s dělem ráže 152 mm a bylo vyrobeno pouze ve dvou prototypech. Jediný zbývající exemplář T-35 i jediný zachovalý kus SU-14 jsou umístěny v tankovém muzeu v Kubince u Moskvy.

 

Aktuálně



Tisíce lidí přilákalo zahájení 28. muzejní sezony v Lešanech

Tisíce lidí přilákalo zahájení 28. muzejní sezony v Lešanech

27. 05. 2023
Areál Vojenského technického muzea v Lešanech se v sobotu 27. května stal cílem několika…
Útok na Heydricha a první komentáře na vlnách londýnského rozhlasu

Útok na Heydricha a první komentáře na vlnách londýnského rozhlasu

26. 05. 2023
Útok na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha 27. května 1942 vyvolal pozdvižení…
Přípravy na zahájení 28. muzejní sezóny v Lešanech vrcholí. Podívejte se, jak vypadá technika, která se 27. května představí divákům

Přípravy na zahájení 28. muzejní sezóny v Lešanech vrcholí. Podívejte se, jak vypadá technika, která se 27. května představí divákům

26. 05. 2023
Přípravy na zahájení 28. muzejní sezóny ve Vojenském technickém muzeu Lešany jsou…
Vojenský historický ústav zvítězil v kategorii Muzejní počin roku v národní soutěži Gloria musaealis

Vojenský historický ústav zvítězil v kategorii Muzejní počin roku v národní soutěži Gloria musaealis

25. 05. 2023
Vojenský historický ústav Praha získal první  místo v kategorii Muzejní počin roku za…
Ministryně obrany provedla prince Edwarda místem posledního boje čs. parašutistů

Ministryně obrany provedla prince Edwarda místem posledního boje čs. parašutistů

25. 05. 2023
Ministryně obrany Jana Černochová a britský princ Edward dnes společně v chrámu…