Sportovní letouny Sokol M-1C a Meta Sokol

Sportovní letouny Sokol M-1C a Meta Sokol

Snímek, pořízený 1. května 1969 v muzeu ve Kbelích, zachycuje sportovní letouny Sokol M-1C (s imatrikulací OK-BHM) a Meta Sokol (OK-KHN), vyrobené ve 40. a 50. letech leteckou továrnou v Chocni (původně Beneš-Mráz, mnohem později Orličan Choceň).

 

Stroj M-1 Sokol představoval první československý sportovní letoun vyrobený po druhé světové válce; jeho autorem byl Ing. Zdeněk Rublič (pozdější konstruktér letounu L-29 Delfín). První verze označená M-1A a nesoucí motor Walter Minor 4-III poprvé vzlétla 6. března 1946. Krátce nato vznikla verze M-1B, vybavená motorem Toma 4, jenž však měl příliš slabý výkon. Tyto stroje byly dvoumístné.

Nejvýznamnějším představitelem tohoto typu byla verze M-1C, vyrobená v počtu 183 kusů, jež vznikla přidáním třetího křesla a mírnou úpravou křídel kvůli posunutému těžišti. Na jaře 1947 dvojice těchto letounů podnikla propagační dálkový let do Kapského města – jeden stroj byl zničen při nouzovém přistání v Nairobi, druhý v pořádku doletěl do cíle a zpět. Stroj verze M-1C měl rozpětí křídel 10 m, jeho délka činila 7,5 m a hmotnost prázdného letounu 410 kg; jeho konstrukce byla celodřevěná. Stroj, poháněný motorem Walter Minor 4-III o výkonu 105 koní, mohl letět maximální rychlostí 240 km/h. Dalšími úpravami vznikla verze M-1D, vyrobená v počtu 104 kusů. Vznikla i plováková varianta M-1E – jediný vyrobený stroj fungoval dobře a byl prodán do Finska.

Během několika let tak bylo vyrobeno takřka 300 strojů M-1 Sokol. Dosáhly celé řady rekordů, nalezly odbytiště v zahraničí. V Československu byly tyto letouny využívány jako aerotaxi nebo ve službách Svazarmu, i ke cvičným seskokům padákem, a pod označením K-63 sloužily v čs. letectvu jako kurýrní.

Na letouny M-1 Sokol navazovaly letouny L-40 Meta Sokol, sériově vyráběné v letech 1957–59; bylo jich vyrobeno celkem 106 kusů.

Aktuálně



Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

27. 03. 2024
Jaké změny s sebou přináší války? Na tuto otázku hledali odpověď středoškoláci…
Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

25. 03. 2024
Největší útěk z německých zajateckých táborů se uskutečnil před osmdesáti lety. V…
Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

22. 03. 2024
Když na přelomu let 1942/1943 rozhodovaly naše vojenské autority v Londýně o dalším…
Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

20. 03. 2024
Most Barikádníků zpopularizovala povídka Jana Drdy Němá barikáda. Přestože v ní spisovatel…
Poslední rozloučení s nejstarším čs. válečným veteránem Ervínem Hoidou

Poslední rozloučení s nejstarším čs. válečným veteránem Ervínem Hoidou

17. 03. 2024
V pátek 15. března 2024 se na hřbitově v Landicanu za účasti představitelů…