Střední tank T-21 z plzeňské Škodovky

Střední tank T-21 z plzeňské Škodovky

Série snímků zachycuje střední tank T-21 z plzeňské Škodovky na zkouškách v Rumunsku na podzim 1939.

 

V polovině 30. let se Škodovy závody rozhodly navázat na úspěch tanku LT-35 a zkonstruovat pro československou armádu nový typ tanku, tentokráte tank střední. Práce na novém typu, jenž dostal označení Š-II-c, byly zahájeny roku 1936. Zároveň s tím Škoda zdráhavě spolupracovala s firmou ČKD na vývoji společného stroje s názvem ŠP-II-b, a ČKD vedle toho samostatně vyvíjela vlastní model V-8-H.

Vývoj všech tří typů byl spojen s celou řadou komplikací. Prototyp tanku Š-II-c byl dokončen v květnu 1937, ale naprosto nesplnil očekávání, byl poruchový a provizorně byl vybaven motorem staršího typu; věž a výzbroj byly nahrazeny pouze maketou. Od konce roku 1937 do jara 1938 prošel úpravami, ani po nich však nebyly výkony prototypu uspokojivé a československá armáda v dubnu 1938 raději objednala 300 kusů tanku V-8-H (ST vz. 39; objednávka později byla ještě navýšena). Škodovka svůj stroj dále vylepšovala, a to i po Mnichovu, kdy došlo k omezení zbrojních zakázek čs. armády (zrušena byla i objednávka tanku V-8-H). Škodovka doufala, že se svým strojem uspěje alespoň na exportních trzích, a výsledkem dalších úprav byl již dosti uspokojivý stroj, označovaný také jako T-21.

Jeho osádku tvořili čtyři muži. Délka tanku byla 5,56 m, šířka 2,45 m a výška 2,37 m. Síla pancéřování činila až 30 mm, výzbroj tanku představoval kanón ráže 47 mm a dva kulomety ZB-53 ráže 7,92 mm. Tank vážil 16,5 tuny a byl vybaven osmiválcovým motorem Škoda o obsahu 13,8 litru a síle 240 koní. Maximální rychlost na silnici činila 50 km/h, jízdní vlastnosti v terénu byly dobré. Po vzniku Protektorátu Němci nejevili o sériovou výrobu T-21 zájem, přesto Škodovka zkonstruovala prototypy odvozených typů T-22 a T-23, rovněž nepřijatých.

Střední tank T-21 nebyl zařazen do výzbroje čs. a ani německé armády, vážný zájem však o něj měli někteří němečtí spojenci. Rumunsko provádělo na podzim 1939 zkoušky několika různých tanků čs. výroby a počátkem roku 1941 se pokoušelo objednat ve Škodovce 216 tanků T-21, zbrojovka však byla vytížena výrobou pro německé ozbrojené síly a němečtí okupanti realizaci zakázky zakázali. Zájem o tank T-21 projevovala také Itálie, ani v tomto případě však nedošlo k obchodu. V Maďarsku byl tank licenčně vyráběn s dílčími modifikacemi pod názvem Turán. Od roku 1941 bylo vyrobeno celkem 424 strojů různých verzí, při tažení v SSSR se však ukázalo, že již nestačí na moderní sovětské tanky. Z tanku Turán byl odvozen také stíhač tanků Zrínyi, jehož bylo vyrobeno celkem 67 kusů. Je ironií, že někdejší úspěšnější konkurent tanku T-21 na domácím trhu, V-8-H, do sériové výroby zařazen nebyl vůbec.

 

Aktuálně



Studenti středních škol se setkali s novodobými válečnými veterány

Studenti středních škol se setkali s novodobými válečnými veterány

29. 03. 2024
U příležitosti 25. výročí vstupu České republiky do NATO se studenti středních…
Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

27. 03. 2024
Jaké změny s sebou přináší války? Na tuto otázku hledali odpověď středoškoláci…
Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

25. 03. 2024
Největší útěk z německých zajateckých táborů se uskutečnil před osmdesáti lety. V…
Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

22. 03. 2024
Když na přelomu let 1942/1943 rozhodovaly naše vojenské autority v Londýně o dalším…
Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

20. 03. 2024
Most Barikádníků zpopularizovala povídka Jana Drdy Němá barikáda. Přestože v ní spisovatel…