Vystřelovací sedadlo K-36 DM

Vystřelovací sedadlo K-36 DM

Modernější sovětská letadla, používaná naším vojenským letectvem, byla z větší části vybavena zdařilými vystřelovacími sedadly K-36 DM, navrženými v OKB Zvezda. Sedadlo zajišťovalo pilotovi bezpečnou katapultáž již při nulové výšce letu a nulové dopředné rychlosti. To umožňoval silný raketový motor v dolní části sedačky, zažehnutý v okamžiku opouštění havarovaného letadla.

Celý proces katapultáže byl automatický, spouštěný pilotem při zatažení za středová madla nacházející se mezi jeho nohami, kdy došlo k odpálení iniciační pyropatrony. Během výstřelové sekvence byly letci staženy a fixovány nohy, omezen pohyb paží a podle rychlosti letu se před ním až do výše hrudníku vysouval speciální ochranný sloupek. Poté došlo k zažehnutí raketového motoru a současně k sepnutí celé řady mechanizmů, které stabilizovaly sedadlo a zajistily odpoutání pilota v bezpečné výšce, zároveň s otevřením záchranného padáku. S pilotem byla vymrštěna i nouzová záchranná dávka NAZ, která mu měla pomoci přežít po dopadu na zem.

Sedadlo K-36 DM, které bylo u nás montováno do letounů MiG-29, Su-22 získal VHÚ do sbírky darem od soukromníka v roce 2020. Mělo by jít o jednu z prvních vystřelovacích sedaček tohoto typu, přivezenou sovětskou stranou jako demonstrátor při výuce technické obsluhy. Krásně zachovalý exponát byl vystaven i s původním polohovacím stojanem v expozici Leteckého muzea VHÚ.

Sedadlo bylo tvořené převážně černou kovovou kostrou s bohatým koženkovým čalouněním, doplněné časovacími mechanizmy a vlastním výmetným systémem. Krycí plechy i řada automatů byly opatřeny vysvětlujícími a výstražnými popisy v azbuce. Jeho celková výška byla 1 230 mm, největší šířka 580 mm a celková délka 800 mm.

 

Aktuálně



Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…
Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

06. 04. 2024
I v sobotu 6. dubna se můžete těšit na další díl seriálu Prima…