Letecký záchranný člun MLAS-1 „OB“ byl individuálním záchranným prostředkem, který sloužil k udržení pilota nad vodou v případě vynuceného opuštění letadla nad vodní plochou nebo po přistání letadla na hladinu. Člun byl tvořen válcovou nafukovací komorou, slepenou z jednotlivých částí. Materiálem bylo pogumované vícevrstvé hedvábí. Komora se plnila automaticky před dopadem kysličníkem uhličitým z ocelové tlakové láhve. Dno člunu bylo nenafukovací ze stejného materiálu jako jeho obruba. Sám název MLAS byl zkratkou Malogabaritnaja loďka aviacionnaja spasatělnaja, což v překladu znamenalo záchranný letecký člun malých rozměrů. Byl určen pro jednu osobu a většinou nesen v kompletu záchranných systémů S-3, S-4 S, PS-M a PS-S, spolu s nouzovou dávkou NAZ. Tyto prostředky byly u nás převážně používány v letounech MiG-21 a Su-7. Pilot po přistání na hladině měl ve člunu k dispozici hubku na odsávání vody, vlečnou stabilizační plátěnou kotvu, gumové ucpávky trhlin obalu a ruční měch k doplňování uniklého CO2. Rozměry člunu v nahuštěném stavu byly 1 890 x 960 x 255 mm, hmotnost neměla přesáhnout 3,5 kg. V transportním vaku zabíral člun velikost 370 x 300 x 150 mm. Zbarvení látky seshora bylo křiklavě oranžové, spodní část dna byla v barvě přírodního hedvábí. Životnost člunu byla určena na šest let, s půlroční přebalovací a kontrolní lhůtou.
Tento zajímavý exponát získal VHÚ převodem ze skladů po uplynutí lhůty jeho použitelnosti.