Těžká bojová a automobilní technika

Sovětský těžký tank IS-122

Sovětský těžký tank IS-122

  Po bitvě u Kurska, která proběhla v létě 1943, byla provedena analýza, která vedla sovětské velení k závěru, že ani stávající těžký tank IS-85 (IS-1) nebude se svým 85mm kanónem dostatečným protivníkem pro německé tanky typu Tiger a Panther. Bylo tedy rozhodnuto o vývoji nové varianty tanku IS se silnější výzbrojí. Výroba tanku IS-122 […]

Americký automobil HUMMER M1151A1 w/B1

Americký automobil HUMMER M1151A1 w/B1

  V roce 1979 americká armáda specifikovala požadavky na nový terénní automobil. Zakázku získala firma AM General a první Humvee začala sloužit v roce 1985. Do povědomí veřejnosti se dostala díky operaci Pouštní bouře v Perském zálivu. V roce 2000 zahájila americká armáda program obnovy vozového parku lehkých taktických vozidel. Místo původně plánované generální opravy […]

Československý nákladní automobil Praga RV

Československý nákladní automobil Praga RV

  Automobil Praga RV (Rychlý Vojenský) byl československou armádou objednán bezprostředně po úspěšných zkouškách v roce 1935. Do roku 1939 bylo vyrobeno více než 3000 vozů, a to jak pro československou armádu, tak pro armády Rumunska, Jugoslávie, Polska, Bulharska, Íránu, Švédska, Jávy, Peru, Švýcarska, Laosu, Turecka a SSSR. Automobily sloužily především pro přepravu pěchoty, jako […]

Německý stíhač tanků Jagdpanzer 38 (t) Hetzer

Německý stíhač tanků Jagdpanzer 38 (t) Hetzer

  První prototyp stíhače Hetzer (štváč) opustil brány pražské BMM (Böhmische Mährische Maschinenfabrik, dříve ČKD) v dubnu 1944. Druhým výrobcem se stala plzeňská Škodovka. Konstrukčně vycházel z osvědčeného československého lehkého tanku Praga LT vzor 38 a z něho odvozených stíhačů tanků Marder. Hetzer vynikal nízkou siluetou a silným čelním pancířem. Tyto vlastnosti mu umožňovaly útočit ze zálohy, což z […]

Československý nákladní automobil Praga AN

Československý nákladní automobil Praga AN

  Vůz Praga AN-4 (zkratka znamená Alfa nákladní a číslice počet válců) patřil mezi nejoblíbenější nákladní automobily již od dvacátých let. Pragovka představila nový nákladní vůz, navazující na již vyráběný osobní automobil Praga Alfa, na Mezinárodním pařížském autosalonu v dubnu roku 1924. Díky povedené konstrukci a postupným modernizacím vydržel ve výrobním programu automobilky Praga až […]

Československý motocykl Itar typ B

Československý motocykl Itar typ B

  V letech 1922–1929 přijala československá armáda do výzbroje více než 300 motocyklů značky Itar. Motocykly byly dodávány ve třech různých provedeních, lišících se podle roku výroby, a to jak sólo, tak se sajdkárem. Ve dvacátých letech šlo o jeden z nejvýznamnějších příspěvků k motorizaci armády. Firma Jiřího Janatky Automontage Praha-Smíchov se bohužel příliš soustředila na […]

30mm protiletadlový dvojkanón vz. 53/59

30mm protiletadlový dvojkanón vz. 53/59

Po 2. světové válce vypsalo MNO požadavek na vývoj 30mm protiletadlového dvojkanónu umístěného na čtyřkolové lafetě. Konstrukční kancelář Zbrojovky Brno na základě zadávacích podmínek upravila protiletadlový kanón vyvíjený za války pro německé ponorky. Byl zaveden pod názvem 30mm protiletadlový dvojkanón (PLdvK vz. 53). Jediným nedostatkem zbraně byla malá pohotovost pro střelbu z chodu. Ministerstvo proto […]

130mm raketomet vzor. 51 na podvozku Praga V3S

130mm raketomet vzor. 51 na podvozku Praga V3S

Po skončení 2. světové války byl v Československu zahájen vývoj několika typů raketometů. Nejdále se dostal ve Škodě Plzeň. Prototyp 130mm raketometu RK-2 byl dokončen a odzkoušen na začátku roku 1950. Přestože nebyla ráže raketometu unifikována se sovětskou technikou, byl vývoj a jeho zavedení do výzbroje sovětskými odbornými poradci doporučen. Nevyjasněná zůstala otázka přepravního prostředku […]

Tatra 26/52 zásahový hasičský vůz

Tatra 26/52 zásahový hasičský vůz

V roce 1925, na základě požadavku armády Československé republiky, zahájily v továrně Tatra Kopřivnice vývoj třínápravového podvozku s využitím komponentů modelu Tatra 12. Vozidlo mělo obě zadní nápravy poháněné, což umožňovalo jeho snadný pohyb v terénu. O rok později vyrobila továrna tři kusy vozidel pod označením Tatra 26. Podvozek byl řešen podle v té době […]

Střední tank T-72

Střední tank T-72

Nástupcem tanků řady T-54/55 se v 70. a 80. letech minulého století stal tank T-72. Předchůdcem tanku T-72 byla řada T-64, ze které byly použity některé konstrukční celky včetně vrstveného pancíře. Veřejnosti se tank T-72 poprvé představil na moskevské přehlídce k výročí VŘSR v roce 1977. Pro potřeby modernizace tankového vojska ČSLA byla v SSSR […]

Bojové vozidlo pěchoty BVP-1

Bojové vozidlo pěchoty BVP-1

BVP-1 je sovětské bojové obojživelné pásové vozidlo BMP-1 (bojevaja mašina pěchoty) vyráběné v československé licenci. Je určeno pro zvýšení pohyblivosti a palebné síly motostřeleckých jednotek a k ničení obrněných cílů a živé síly protivníka. Na základě licenční smlouvy mezi Československem a SSSR z roku 1966 byla dodána výrobní dokumentace, na jejímž základě vznikla v roce […]

122mm samohybná houfnice 2S1 Gvozdika (Karafiát)

122mm samohybná houfnice 2S1 Gvozdika (Karafiát)

Vývoj dělostřeleckých zbraní v SSSR po druhé světové válce výrazně zbrzdil Nikita Sergejevič Chruščov, jenž nekriticky upřednostňoval raketové zbraně. První opravdu moderně řešený typ samohybného děla sovětské výroby se tak dostal do služby až v roce 1970. Byla to houfnice 2S1 Gvozdika, jejímž základem byl prodloužený podvozek tahače MT-LB. Na něm se nachází otočná věž […]

Střední terénní nákladní automobil TATRA 128

Střední terénní nákladní automobil TATRA 128

Po druhé světové válce bylo nutno pro potřeby nově budované Československé armády navrhnout a vyrábět velké množství motorových vozidel. Na začátku roku 1947 byl zpracován návrh typové řady vozidel a jejich technické parametry. Základním typovým vozidlem měl být nákladní automobil s velkou průchodností terénem o nosnosti 3 000 kg v terénu a 5 000 kg […]

Nákladní terénní automobil ROSS R 210.12 VV 6×6

Nákladní terénní automobil ROSS R 210.12 VV 6×6

Po předchozích neúspěšných pokusech o nahrazení zastaralého nákladního automobilu Praga V3S vyhlásila Armáda České republiky v devadesátých letech minulého století zadávací podmínky na nový střední terénní nákladní automobil. V polovině devadesátých let zvítězily ve výběrovém řízení Roudnické strojírny a slévárny a.s. Roudnice nad Labem se svým speciálem ROSS R 210.12 VV 6×6. (R – Renault, […]

Prototyp středního terénního automobilu STA VV 6×6 „Děvín“

Prototyp středního terénního automobilu STA VV 6×6 „Děvín“

Na počátku 80. let dala zastaralost vozidel Praga V3S podnět ke konstrukci nového středního nákladního automobilu. Jedním z požadavků na vývoj automobilu se stalo využití stávající výrobní základny a návaznost, včetně použití dílů a skupin, na vozidlo Praga V3S. První studie vznikla 12. 11. 1981 v pražské Avii a dostala označení STNA (střední terénní nákladní […]

1 2 3

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha