Gripeny a seskoky padákem se při muzejní noci líbily

V pořadí třináctý ročník Pražské muzejní noci přilákal do Leteckého muzea Kbely a Armádního muzea Žižkov opět tisíce diváků. Především ve Kbelích mohli obdivovat unikátní ukázky vojenské techniky a také umění vojenských parašutistů. Průlet dvou stíhacích letounů JAS-39 Gripen a seskoky z vrtulníku MI-17 zaujaly každého.

 

Diváci mířili při Pražské muzejní noci na letištní plochu kbelské letecké základny již před devatenáctou hodinou, kdy noc oficiálně začínala. Krátce po sedmé se skutečně objevily dva stíhací letouny JAS-39 Gripen z čáslavské základny. Letadla několikrát zakroužila nad hlavami diváků, piloti vykroužili ladné oblouky na Kbely i notným kusem severovýchodní části Prahy, předvedli také rychlý rovný průlet nad zdejší přistávací dráhou a také prudké stoupání. Zvuk těchto letadel je skutečně impozantní a s ničím nesrovnatelný, což musel zaregistrovat prakticky každý z přítomných.

Velkým zážitkem byl i seskok parašutistů, příslušníků Armády České republiky ze zdejší 24. Základny dopravního letectva Kbely. Vojáci skákali z vrtulníku Mi-17 a se svými barevnými i šedivě vojenskými padáky typu křídlo přistávali přímo před očima diváků, kteří zaplnili volný prostor před muzejními hangáry Leteckého muzea Kbely – Vojenského historického ústavu Praha.

Další unikátní ukázkou byly lety historických letadel ze sbírek VHÚ. Předvedly se letoun L-200 Morava, aerotaxi vyvinuté koncem 50. let, které na dlouhé desítky let patřilo k známým strojům brázdícím československé nebe. Dodnes Morava mnohde létá a je stále spolehlivým strojem. Dalším letadlem kroužícím nad hlavami diváků byl dvouplošník Aero C-104, letoun pocházející svojí konstrukcí ještě z období druhé světové války. A do třetice létal ještě Zlín Z 126, který pilotoval pracovník VHÚ Jan Sýkora.

Po leteckých ukázkách se diváci rozešli do jednotlivých hangárů a proudili po volných plochách muzea, kde se děti účastnily četných soutěží a her. V osm hodin večer se také začalo s promítáním filmů věnovaných letecké tematice, a to v hangáru č. 40, největším z kbelských. Sestřih záběrů stíhaček MiG-29 velmi odborně komentoval i někdejší pilot tohoto stroje, Václav Vašek. Jeho téměř půlhodinové vystoupené-rozhovor pečlivě poslouchali četní znalci i příznivci létání.

Venku na ploše mezi vystavenými letadly a vrtulníky se odehrávala i ukázka výcviku služebních psů z kbelské letecké základny. Volně přístupná byla rovněž letecká technika, diváci nahlíželi do útrob Antonovu An-26 či vrtulníku Mi-8. V historických hangárech věnovaných druhé světové válce se představili i členové klubů vojenské historie KVH Sky Riders v dobových stejnokrojích RAF. Dobovou techniku před hangárem druhé světové války předváděl také Klub vojenské historie 16. obrněné divize US Army.

Techniku Klubu vojenské historie 16. obrněné divize US Army si mohli prohlížet i návštěvníci Armádního muzea Žižkov, i zde stál například obrněný transportér Greyhound či vozidlo Jeep. Vedle nich tu pak byl připraven vůz Land Rover Kajman Armády České republiky. Prezentaci současné výzbroje AČR zajišťoval 43. výsadkový prapor Chrudim.

Každou hodinu se také střílelo z historického děla, pochodovali zde příslušníci Royal Regiment of Scotland. Na nádvoří muzea také děti i další návštěvníci mohli kreslit křídou. Velcí i malí zájemci si rovněž mohli ověřit své znalosti ze zdravovědy, byla pro ně připravena instruktážní sekce.

Uvnitř muzea probíhaly ukázky ručních palných zbraní. V muzeu se konaly soutěže pro příchozí, uskutečnily se i prohlídky jednotlivých výstav: V zákopech 1. světové války a V ulicích Protektorátu Böhmen und Mähren.

Pražská muzejní noc v Leteckém muzeu Kbely i Armádním muzeu Žižkov tak opět nabídla všech Pražanům i návštěvníkům z blízkých i vzdálenějších míst jedinečné zážitky.

RED

 

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha