Hry Tajemství vojenského kufříku a Muzeum v krabičce míří do finále

Hry Tajemství vojenského kufříku a Muzeum v krabičce míří do finále

06. 04. 2016

Vojenský historický ústav Praha a občanské sdružení Zapomenutí vyhlásily na podzim roku 2015 soutěž při příležitosti 70. výročí ukončení 2. světové války. Soutěž byla určena pro žáky základních a studenty středních škol a byla rozdělena dle věku zapojených hráčů do dvou samostatných vzdělávacích aktivit. Soutěže byly nyní ukončeny, výsledky čekají na zpracování a následovat bude vyhlášení vítězů.

 

První aktivita připravená o. s. Zapomenutí „Muzeum v krabičce – 2. světová válka“ byla určena pro žáky od 7 do 12 let. Úkolem každého hráče bylo zmapovat vybraný předmět z období 2. světové války a zachytit příběh jeho majitele formou povídky, komiksu, animace či krátkého videa.

Druhou vzdělávací aktivitou, připravenou Vojenským historickým ústavem Praha, byla interaktivní edukativní online hra „Tajemství vojenského kufříku – 2. světová válka“, určená pro žáky a studenty od 13 do 19 let. Cílem hry bylo na základě průzkumu vojenského kufříku se sbírkovými předměty VHÚ Praha a mapky klíčových událostí rekonstruovat příběh skutečného vojáka, který se během 2. světové války zapojil do československého zahraničního nebo domácího odboje. Zapojení hráči mohli volit z pěti kategorií – voják československé zahraniční armády na Západě, příslušnice československé zahraniční armády na Východě, dobrovolník československé zahraniční armády na Blízkém východě a v Africe, příslušník československého zahraničního letectva na Západě a člen domácího odboje. Soutěžní příspěvky bylo možné zaslat do 31. března 2016.

Za všechny reference pedagogů uvádíme zpětnou vazbu paní Mgr. Marie Hůlkové ze ZŠ Dubí:

Děkuji Vám, za perfektně připravenou soutěž Tajemství vojenského kufříku. Zúčastnila jsem se s devátou třídou již loni a letos jsme opět s devítkou zpracovávali životopisy z kufříků, tentokráte z 2. sv. v. Zjišťovat osudy z přiděleného kufříku žáky ohromně bavilo. Děti pracovaly v malých skupinách a nakonec vyrobily o svém vojákovi velký plakát a seznámily s ním své spolužáky. Pak jsme plakáty vyvěsili na chodbě školy a i mladší děti už se těší, až dorostou a budou odhalovat nějaké tajemství. Snažila jsem se do jejich práce nezasahovat svými komentáři a ponechala jsem jejich stylizace a hodnocení. Některým jsem musela poradit, kde na internetu hledat, jak se ptát. V případě nějakých nesrovnalostí jsme o nich po prezentaci práce ve třídě diskutovali. Perfektní bylo, že se žáci ke konečnému psaní životopisu dostávali přes několik etap hry a museli zjišťovat i obecnější fakta. Děkuji za Vaši práci a doufám, že oba kufříky ponecháte na svém webu a časem přidáte nějakou další podobnou soutěž.

 

Zpětné vazby na hru Tajemství vojenského kufříku zasílali i samotní hráči z řad žáků a studentů, uvádíme některé z nich:

Období 2. světové války mě vždy zajímalo. Většina dokumentů a příběhů ale popisuje pouze obecná fakta či se zabývají zahraničním odbojem nebo osudy lidí, kteří strávili v koncentračním táboře delší čas. Téma domácího odboje je však často opomíjeno. Nebýt Vaší soutěže, nejspíše bych nikdy neprojevila zájem o to listovat výhradně dokumenty líčící dobu, kdy vznikala a existovala Obrana národa. Forma, kterou jste zvolili pro soutěž je zajímavá, a upoutá. Odlišuje se od jiných, což byl také jeden z faktorů, proč jsem se do hry zapojila. Myslím si, že propojení faktů se skutečným lidským osudem pomáhá zafixovat informace, které se získají v průběhu soutěže. Zároveň to také působí jako oživení celého projektu.

Kristýna Vojtíšková, 18 let, studentka Gymnázia Nová Paka

 

Můj názor na tuto soutěž je nepochybně kladný. Soutěž mě už podruhé velmi překvapila, jsem vděčná našim profesorům, kteří nám o soutěži řekli. Musím říct, že tato soutěž se mi moc líbí. Lidé se díky ní mohou ledacos dozvědět a rozšířit své znalosti. Navíc na mě soutěž působí, že je vytvořená především formou hry a tak určitě baví mnoho lidí, dokonce i těch, které třeba historie ani moc nezajímá. Soutěž je opravdu skvěle propracovaná, moc mě bavilo trávit u ní čas a vyhledávat věci, o kterých jsem v mnoha případech neměla ani tušení. Nedokážu si představit, jaká byla druhá světová válka, ale tato soutěž mi otevřela cestu tam, kam bych sama nikdy nenahlédla. Líbí se mi, že jsem se při vyhledávání informací i spoustu věcí naučila, protože až se budeme o druhé světové válce ve škole učit, už toho budu vědět dost předem. Pevně doufám, že soutěž Tajemství vojenského kufříku bude pokračovat i příští rok, i další následující roky, protože si myslím, že to byl opravdu úžasný nápad tuto soutěž vytvořit. Ráda se opět zapojím.

Noelle Nikol Jermanová, 14 let, studentka Gymnázia Jana Palacha Mělník

 

S hrou Tajemství vojenského kufříku mě seznámil pan učitel dějepisu. Soutěž se mi již v loňském velice líbila, a proto jsem se i letos rozhodla znovu zúčastnit. Tajemství vojenského kufříku mne zaujalo především proto, že má poněkud volnější téma. V kufříku jsou dány věci, jež voják mohl používat a na mapě události, které ho mohly nějakým způsobem zasáhnout (a ty mi při psaní příběhu velice pomohly), ale nebyly vlastně žádné podmínky, které by nějak omezovaly. Dohledávala jsem si další události a podrobnosti, ale ne proto, že bych byla nějak nucena, ale hlavně proto, že jsem sama chtěla. Soutěž mě vlastně „donutila „, abych se dál o dané téma zajímala, a za to jsem moc vděčná. Další věc, která se mi velmi líbí, je, že jsem si mnohdy sama mohla něco domyslet. Mohla jsem se pokusit vcítit do postavy a představit si, jaký vliv to na ni mohlo mít, co se jí honilo hlavou a co si o dané události myslela. Já osobně jsem chtěla dát najevo hlavně emoce, protože letopočty si může každý dohledat na internetu, ale to, jak to samotní lidé vnímali, se na internetu těžko hledá. Dále jsem pátráním a bádáním po nových událostech a detailech zjistila velice překvapivé skutečnosti, které bych se jinak možná nedozvěděla. Například o svém dědečkovi, který za druhé světové války pomáhal v nemocnici na Bulovce. Každý z nás, kdo se rozhodl zapojit, si mohl libovolně vybrat, jakým způsobem příběh bude psát. Během zpracování příběhu jsem si uvědomila, jak tato období (tedy 1. i 2. světová válka) působila nejen na vojáky, ale i na obyvatele státu. Jak to bylo pro ně mnohdy těžké, jak trpěli a jak byli někteří velice stateční. Zejména při psaní mého druhého příběhu o 2. světové válce jsem se o těchto lidech dozvěděla mnohem více a obdivuji je. Díky této soutěži jsem se naučila spoustu nových věcí, za které jsem Vám, tvůrcům, velice vděčná.

Klára Tláskalová, 16 let, studentka Gymnázia Plzeň

 

Celý koncept soutěže se mi zalíbil. Nejdříve bylo třeba zpracovat kufřík, který je důmyslně namíchaný, ale zde práce vůbec nekončí. Nejdůležitější je druhá část, kde je třeba seřadit všechny události na časovou osu, k datům si vyhledat události, ty spojit s autorem kufříků a zapojit do časové osy jeho životní příběh. Nikdy bych neřekla, že mě něco takového bude bavit, ale možnost vymýšlet vlastní příběh, který má však nějaké podmínky bylo opravdu zábavné. Nejednalo se pouze o skupinu konzumní společnosti, která by převyprávěla příběh už něčeho známého, ale také i o spisovatelský okamžik, kdy postavy a dané události byly dány, ale by lo třeba procházet jednotlivé události jako políčka na hrací ploše a přínosu informací se posunout dále. Děkuji za krásnou hru.

Adéla Vavříková, 17 let, studentka Gymnázia Jana Keplera.

 

Můj názor na hru Tajemství vojenského kufříku je velmi kladný. Při psaní příběhu jsem musela zapojit fantazii a dozvěděla jsem se mnoho nových informací. Celkově je soutěž vymyšlena zajímavou formou. Líbí se mi, že jsou dané jen některé informace a střípky z života vojáka, zbytek už je na účastnících. Prostě skvělá forma vzdělávání.

Michalová Lucie, 16 let, studentka Gymnázia Jana Palacha Mělník

 

Indicie (jak jsou sepsané), osobní životy vojáků, jsou úžasně zpracovány a napsat příběh, je vlastně hračka (více méně). Také mě zaujato to, že když se umístí někdo z našeho okolí, škola reprezentovaného má tu možnost a čest, se jet podívat přímo do muzea a čerpat inspiraci na příští rok. Jinak jsem se hrou velice spokojena a vymýšlení příběhu a zapojení se do válek, je úžasné.

Lucie Richterová, 16 let, studentka Gymnázia Jana Palacha Mělník

 

Soutěž Tajemství vojenského kufříku mě velmi zaujala. I když 2. světovou válku nemám ráda, psaní slohové práce právě na toto téma mě celkem bavilo a určitě obohatilo mé vědomosti o historii České republiky. Přestože jsem svůj příběh psala skoro týden a zdál se mi nekonečný, si myslím, že tato soutěž pro mě byla velmi přínosná a zajímavá. Doufám, že se příští rok budu moci těšit na další ročník, který přinese nové poutavé téma.

Lucie Veselá, 16 let, studentka Gymnázia Jana Palacha Mělník

 

Tato soutěž a celkově vybrané téma – 2. světová válka – nás hned po našem seznámení s ní velmi zaujala, především také kvůli závěrečnému příběhu, která je pro mladé začínající spisovatele perfektní zkouškou.

Lukáš Trykar, Martin Vachovec, Markéta Klencová, Václav Hřebec, 14 a 15 let, žáci 21. ZŠ Plzeň

 

Můj názor na hru Tajemství vojenského kufříku je velmi pozitivní. Myslím, že pro studenty, které zajímá dějepis je to určitě příjemné zpestření studia. Dozvíme se něco nového a zároveň si procvičíme i psaní, což se nám také hodí. Mě osobně nejvíce bavilo bádat v kufříku a nalézat věci, podle kterých jsem pak příběh sestavovala.

Zuzana Danihlíková, 15 let, studentka Gymnázia Jana Palacha Mělník

 

V současné době probíhá hodnocení zaslaných příběhů, autoři těch nejzdařilejších budou odměněni a v červnu 2016 pozváni do Armádního muzea Žižkov.

Touto cestou děkujeme za zapojení do soutěže pedagogům, žákům a studentům z Gymnázia Jana Palacha Mělník, Gymnázia Nová Paka, Gymnázia Jana Keplera, Gymnázia Chomutov, Gymnázia Plzeň, Gymnázia Jana Blahoslava Přerov, Střední hotelové školy Vršovická, ZŠ Líbeznice, ZŠ Na Smetance, ZŠ Dubí, ZŠ Na Slovance, 21. ZŠ Plzeň, ZŠ Tusarova a ZŠ UNESCO.

 

Aktuálně



Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

27. 03. 2024
Jaké změny s sebou přináší války? Na tuto otázku hledali odpověď středoškoláci…
Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

25. 03. 2024
Největší útěk z německých zajateckých táborů se uskutečnil před osmdesáti lety. V…
Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

22. 03. 2024
Když na přelomu let 1942/1943 rozhodovaly naše vojenské autority v Londýně o dalším…
Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

20. 03. 2024
Most Barikádníků zpopularizovala povídka Jana Drdy Němá barikáda. Přestože v ní spisovatel…
Poslední rozloučení s nejstarším čs. válečným veteránem Ervínem Hoidou

Poslední rozloučení s nejstarším čs. válečným veteránem Ervínem Hoidou

17. 03. 2024
V pátek 15. března 2024 se na hřbitově v Landicanu za účasti představitelů…