Ohlédnutí za letošní sezónou v kbelském leteckém muzeu

Ohlédnutí za letošní sezónou v kbelském leteckém muzeu

08. 11. 2017

Minulý týden se završila již 49. muzejní sezóna v Leteckém muzeu Kbely, jedné ze stěžejních muzejních institucí Vojenského historického ústavu Praha. Desítky tisíc návštěvníků prošly od konce letošního dubna do 31. října branami největšího leteckého muzea v České republice a zároveň jednoho z nejznámějších v Evropě. Ohlédněme se proto za touto sezónou v LM Kbely a jejími hlavními událostmi.

 

Letecké muzeum Kbely vstoupilo letos do svého muzejního provozu 29. dubna. Návštěvníkům se otevřely nejen tradiční výstavní prostory muzea, ale také hangáry Staré Aerovky, které se staly součástí výstavní expozic v roce 2016. Jedním z prvních hostů při otevření byl i příslušník čs. armády z doby druhé světové války, plukovník Pavel Vranský, který během druhé světové války bojoval u Tobrúku a působil i jako letec-navigátor.

Stará Aerovka se letos těšila zvýšenému zájmu návštěvníků – představují se zde jak stroje vyrobené legendární československou (nyní českou) firmou Aero, k vidění jsou ale také různé stíhací a bitevní letouny poválečné provenience.

Čilý ruch panoval během letošní sezóny i v hlavním areálu kbelského muzea, kde se realizuje stavba nového hangáru. Hangár je hned blízko hlavní brány muzea, přiléhá k ploše kbelské letecké základny. V těchto místech areálu je přitom je další potenciál rozvoje, je zde volná plocha, na které mohou být vybudovány další hangáry.

Na úvod sezóny byl k vidění i jeden ze zajímavých strojů letecké sbírky VHÚ, pocházející z unikátní kolekce speciálních československých akrobatických letadel. Představil se nově získaný letoun Zlín Z-50 M imatrikulace OK-TRP a jeho starší sourozenec Zlín Z-226 Akrobat Speciál, OK-KMB. Kolekce akrobatických letadel vznikala postupně především péčí bývalého náčelníka expozice plk. Ing. Jaroslava Janečky. Pokud jde o nově získané letouny, sedlali je naši nejlepší akrobatičtí piloti: Jiří Bláha, Vilém Krysta, Ladislav Bezák, Miloslav Přikryl, Eva Kaprasová, Juraj Šouc, Jiří Kobrle, Martin Stáhalík, Vladimír Peroutka, Stanislav Bajzík, Petr Kopfstein a další.

Do areálu LM Kbely se také letos vrátil zajímavý muzejní exponát – letoun Let L-200 A imatrikulace OK-PRO. Stroj v.č. 170705 byl vyrobený počátkem roku 1961 v bloku L-200 A určených pro MNO a byl následně přidělen do stavu 10. Letecké armády. V roce 1977 byl předán do sbírky kbelského leteckého muzea. V roce 1997 prošel generální opravou a od roku 1998 létal stroj v AK Zbraslavice téměř devatenáct let. Byl prezentován na mnoha leteckých akcích pořádaných aerokluby, různými nadacemi a VHÚ.

Na sklonku roku 2016 již však bylo jasné, že stroj dolétává svojí drakovou životnost a těžko se najdou další finanční prostředky na novou generální opravu. Proto bylo Letecké muzeum Kbely vyrozuměno, že do konce dubna 2017 bude OK-PRO vrácen zpět do sbírky VHÚ. Stroj byl tedy letos oficiálně předán zpět do podsbírky Letecký materiál.

V červnu 2017 se v Leteckém muzeu Kbely uskutečnil již čtrnáctý ročník Pražské muzejní noci. Tisíce domácích i zahraničních návštěvníků využily příležitost podívat se ve večerních a nočních hodinách na rozsáhlý speciální program. Nad areálem muzea přeletěly dva proudové letouny Armády České republiky, JAS-39 Gripen, po těchto moderních strojích se v leteckých ukázkách představily také historické letouny Zlin Z-126 (OK-HLJ) a stroj Beneš Mráz Be-50 (OK-EAA). Na diváky se z nebe snesli parašutisté, jednalo se o příslušníky Armády České republiky z 24. základny dopravního letectva Kbely. V hangáru č. 40 se také promítala komentovaná videa z expedic Flying Revue.

Na podzim se do leteckých sbírek VHÚ dostal zrenovovaný bitevní letoun Suchoj Su-25 K, e.č. 9098. Letoun je určen pro expozici v tzv. „Bombardovací hale“ na Staré Aerovce. Celkovou renovaci letounu provedla společnost Česká aviatická. Slavnostního představení renovovaného letounu Su-25 K se zúčastnili rovněž piloti František Tabačko a Martin Hejra, kteří se strojem Su-25 ve své kariéře létali.

Letoun trupového čísla 9098 byl zalétán v květnu 1987, v prosinci 1994 přeletěl na 32. základnu taktického letectva v Náměšti nad Oslavou a byl zařazen do stavu 322. taktické letky. Z Náměšti nad Oslavou byl v roce 2000 přemístěn do Přerova a počátkem roku 2004 předán do sbírky VHÚ. Od té doby byl vystaven ve vnější expozici Leteckého muzea VHÚ.

Brány Leteckého muzea Kbely se tedy pro letošní rok veřejnosti uzavřely. Nicméně můžeme se již těšit v roce 2018 na jubilejní 50. sezónu muzea, které svými exponáty a rozsahem sbírek patří bezesporu k těm nejatraktivnějším v naší zemi.

 

 

Aktuálně



Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…
Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

06. 04. 2024
I v sobotu 6. dubna se můžete těšit na další díl seriálu Prima…