Speciální letouny pro leteckou akrobacii ve sbírce VHÚ

I když je podsbírka Letecký materiál Vojenského historického ústavu Praha orientována spíše na armádní stroje, lze v ní spatřit i jiné zajímavé typové řady. Jedná se především o unikátní kolekci československých speciálních akrobatických letadel. Na letošním otevření Leteckého muzea Kbely do nové sezóny se představil nově získaný letoun Zlín Z-50 M imatrikulace OK-TRP a jeho starší sourozenec Zlín Z-226 Akrobat Speciál, OK-KMB.

 

Kolekce akrobatických letadel vznikala postupně především péčí bývalého náčelníka expozice plk. Ing. Jaroslava Janečky. Ten zastával názor, že letecká akrobacie je základem dovedností každého vojenského letce.

Podařilo se mu tak do sbírky VHÚ získat Avii B-10, dále repliku akrobatického speciálu Avia Ba-122, původní Zlíny Z-226 Akrobat a Z-326 Akrobat Speciál a především Zlín Z-50 LS imatrikulace OK-IRG našeho dvojnásobného mistra světa a Evropy Ing. Petra Jirmuse. Trochu stranou těchto skvostů jsou prezentovány Aero C-104, což byl původně německý Bücker Bü 131 určený také speciálně pro akrobacii a slavný akrobatický kluzák Letov LF-107 Luňák.

Zcela opomíjen je pak v depozitáři uložený proudový akrobatický speciál Aero L-29 Akrobat. I když se traduje, že vznikl pouze jeden kus tohoto typu, ve skutečnosti byl ve výrobním závodě upraven ještě jeden sériový stroj v.č. 893027 a nabídnut do Sovětského svazu jako etalon pro akrobatickou verzi. Pro nezájem odběratele pak byl navrácen zpět do Vodochod a v roce 1975 předán do sbírky VHÚ. Nyní ještě čeká na renovaci a prezentaci veřejnosti.

V novodobější historii se podařilo VHÚ kolekci speciálních akrobatických letadel rozšířit o Zlín Z-526 AFS imatrikulace SP-ELD, pocházejícího ze slavné polské akrobatické skupiny Želazny a především o poslední akrobatický letoun čs. konstrukce Zlín Z-50 M, který byl ještě osazen agregáty naší výroby. Tím se skupina akrobatických speciálů v podsbírce VHÚ stala téměř kompletní a významně poukazuje na slavnou historii našeho leteckého průmyslu. Prostorové možnosti Leteckého muzea Kbely nicméně zatím nedovolují vystavit celou kolekci na jednom místě, výše zmiňované exponáty se nacházejí v různých částech expozic VHÚ.

Pokud jde o nově získané letouny Zlín Z-50 M imatrikulace OK-TRP a jeho staršího sourozence Zlín Z-226 Akrobat Speciál, OK-KMB, tak oba letouny sedlali naši nejlepší akrobatičtí piloti: Jiří Bláha, Vilém Krysta, Ladislav Bezák, Miloslav Přikryl, Eva Kaprasová, Juraj Šouc, Jiří Kobrle, Martin Stáhalík, Vladimír Peroutka, Stanislav Bajzík, Petr Kopfstein a další.

Vedle akrobatických letadel je pýchou Leteckého muzea Kbely již velice známá kolekce prvních proudových letadel, která pro svou ucelenost nemá ve světě obdoby. Výjimečná je rovněž téměř kompletní ukázka konstrukcí z OKB Mikojan-Gurjevič, která zahrnuje letouny od MiG-15 až po MiG-29, včetně jejich verzí. Zanedbatelná není ani sbírka bojových letounů a jejich dvoumístných cvičných variant: Avia S-199/CS-199, S-92/CS-92, B-33/CB-33, MiG-15/MiG-15UTI, Il-28/Il-28U a Su-7/Su-7U.

 

Zlín Z-50 M

Akrobatický letoun Zlín Z-50 M byl původně určený jako přechodový typ pro plnohodnotné speciály určené na vrcholové soutěže v letecké akrobacii. Vznikl objednávkou Svazu pro spolupráci s armádou v roce 1988 a navazoval na rodinu speciálních akrobatických letadel vyráběných v Moravanu Otrokovice.

Jednalo se o kompletní drak úspěšné Z-50, osazený méně výkonným čs. motorem Avia M-137 AZ a autonomní dvoulistou stavitelnou vrtulí Avia V-503 A. Šlo tak vlastně o poslední akrobatické letadlo dodávané československým leteckým průmyslem, protože klasická soutěžní Z-50 měla americký motor Avco Lycoming a vrtuli Hoffmann.

Letoun OK-TRP výrobního čísla 0059 byl první sériový kus zalétaný dne 23. prosince 1988. Jeho majitelem se stal nejprve Svazarm a později Aeroklub České republiky. Působil v našich Leteckých akrobatických centrech v Moravské Třebové a Karlových Varech. Byly na něm vycvičeny naše největší hvězdy, jako třeba Martin Stáhalík, Stanislav Bajzík, Petr Kopfstein a další. Letoun byl také často používán při nižších akrobatických soutěžích jako závodní stroj.

V roce 2016 po dolétání životnosti jej získal do sbírky VHÚ. Doplňuje tak souvislou řadu sportovních speciálů v podsbírce Letecký materiál, mezi něž se řadí i jeho blízký sourozenec Z-50 LS, OK-IRG dvojnásobného mistra světa a Evropy Petra Jirmuse, který je vystaven v hlavní expozici Leteckého muzea VHÚ.

 

Motor Avia M-137 AZ o výkonu 180 k (133 kW) při 2 750 ot/min

Rozpětí 8,58 m

Délka 6,96 m

Prázdná hmotnost 540 kg

Maximální rychlost 305 km/h

Dolet 230 km

 

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha