Kbely: expozice Stará Aerovka otevřena, MiG-29 představen

V sobotu 30. dubna byla v Leteckém muzeu Kbely zahájena již 48. muzejní sezóna. Veřejnost mohla poprvé navštívit nové expozice ve dvou hangárech Staré Aerovky, obdivovala ale také stíhací letoun MiG-29, který získal Vojenský historický ústav Praha v loňském roce a nyní je vystaven v největším kbelském hangáru číslo 40. Prohlédněte si početnou fotogalerii.

 

Právě u letounu MiG-29 se odehrálo slavnostní zahájení letošní muzejní sezóny v Leteckém muzeu Kbely. Zúčastnili se ho vzácní hosté. Přítomen byl předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Jan Hamáček, velitel Vzdušných sil Armády České republiky, brigádní generál Libor Štefánik a také náměstci ministra obrany Tomáš Kuchta a Pavel Beran.

Úvodní slovo pronesl ředitel Vojenského historického ústavu plukovník Aleš Knížek. „Rád bych přivítal všechny návštěvníky tohoto významného dne, jsem rád, že jste se zde sešli v tak hojném počtu,“ řekl mimo jiné plukovník Knížek. „Letecké muzeum Kbely dnes vstupuje do další, nové a významné etapy svého rozvoje, otevírají se dva nové hangáry ve Staré Aerovce. Nebylo by to možné bez podpory nejrůznějších institucí v čele Ministerstvem obrany, významný dík patří také státnímu podniku LOM Praha. Je potřeba připomenout, že obnova hangárů Staré Aerovky by nebyla možná ani bez klíčové finanční podpory, které se nám dostalo z tzv. Norských fondů.“

Pozornost prvních návštěvníků zahajovacího dne patřila nejprve letounu MiG-29. Ten se nyní nachází v největším kbelském hangáru č. 40, kde je představena především historie československého letectví po roce 1945. MiG-29 patří svými rozměry k největším strojům v hangáru, jeho místo je hned za vchodem po pravé straně. Návštěvníky jistě upoutá nejen celková mohutnost stroje, ale také fakt, že kabina je na poměry stíhacích letounů značně vysoko.

Návštěvníci otevíracího dne samozřejmě proudili také do dvou nově zrekonstruovaných hangárů Staré Aerovky. Hangáry č. V a VI na letňanském letišti byly zrekonstruovány v rámci programu Kulturní dědictví a současné umění díky grantu z EHP a Norských fondů ve výši 22,8 miliónu Kč. Nyní je v nich umístěna jak expozice ukazující historii firmy Aero, tak expozice představující bitevní a bombardovací letouny.

V hangáru číslo V tak najdeme velice pečlivě zrekonstruovaný letoun Avia C-3A, na němž upoutá i svítivý nátěr v lesklém tónu. Hned za vchodem do hangáru je část letounu Pe-2, jehož rekonstrukce v současnosti probíhá. Hangár je také zaplněn bitevními a bombardovacími letouny poválečné éry: vedle sebe stojí menší MiG-15, následuje podstatně větší MiG-23 a trojici letadel uzavírá legendární MiG-21. Naproti nim pak stojí dva stroje značky Suchoj. Starší Su-7 a modernější SU-22, který létal ještě po roce 1989 v Armádě České republiky.

V hangáru číslo VI je pak představena kolekce letadel firmy Aero. Delfín, Albatros i Alca a doplňuje je Aero A-18. Je zde také umístěn trenažér, na kterém budoucí piloti trénovali katapultáž.

Letecké muzeum Kbely je nyní otevřeno každý den od úterý do neděle, otevírací doba je od 10 hodin do 18 hodin, hangáry se však zavírají již v 17.30. Vstup je zdarma. Areál Staré Aerovky má stejnou otevírací dobu jako celé muzeum. Hangáry Aerovky naleznou návštěvníci zhruba 900 metrů od hlavního kbelského areálu. Na cestě jsou četné informační tabule, jde se po hlavní ulici Mladoboleslavské a posléze ulicí Hůlkovou.

RED

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha