K letounům nedávno získaným pro sbírku VHÚ přibyl i československý proudový cvičný letoun Aero L-39 C Albatros, který dlouhá léta využívalo naše vojenské letectvo, a to nejen k vlastnímu leteckému výcviku, ale i jako pozemní učební pomůcku.
Šlo o stroj evidenčního čísla 0106, vyrobený v roce 1972 Aerem Vodochody ještě jako L-39 s čs. motorem AI-25 W. První let o délce 58 minut provedla dne 22. listopadu 1972 posádka Miroslav Křemen a Vlastimil David. Po něm pak následovala ještě řada dalších letů, než byl letoun převzat zástupci vojenské správy a 20. června 1973 předán VÚ 9957 Košice k užívání při leteckém výcviku v rámci VVLŠ. Dne 18. dubna 1974 byl z Košic předán mateřskému závodu k přestavbě na verzi C se sovětským motorem AI-25 TL. Tehdy byl jeho nálet 83 h a 13 min při 210 startech. Poté šel v lednu 1975 opět zpět do Košic. Na Slovensku létal v Košicích a Piešťanech, prodělal zde také další tři generální opravy v Leteckých opravnách Trenčín. Po rozdělení republiky působil stroj na letištích v Přerově, Českých Budějovicích a Pardubicích.
Poslední let tohoto Albatrosu je zaznamenán dne 15. července 1999, jeho celkový nálet byl úctyhodných 3 804 h 10 min při 8 018 startech bez nehody. Po odstavení z letového provozu sloužil tento stroj ve Výcvikovém středisku Přerov jako učební pomůcka pro letecké techniky a mechaniky. Později byl přesunut do Vojenské akademie Vyškov, kde vydržel až do roku 2020, kdy byl po rozebrání a naložení na kamion přesunut do Leteckého muzea Kbely. V budoucnu by měl tento klasický cvičný stroj naší armády dokladovat vývoj vojenského leteckého školství v naší republice.
Technické údaje:
Motor: AI-25 TL s tahem 16,85 kN
Rozpětí 9,44 m
Délka 12,13 m
Výška 4,77 m
Hmotnost prázdného letounu 3 455 kg
Vzletová hmotnost maximální 4 700 kg
Maximální rychlost 750 km/h
Dostup 11 500 m
Dolet 1 000 km