Aero L-60 S

Aero L-60 S

V polovině padesátých let minulého století skončil vývoj víceúčelového letounu L-60 a typ byl zadán do sériové výroby do národního podniku Orličan Choceň. Vzniklo celkem 273 strojů různých verzí (vojenské spojovací, speciální pro zemědělské využití, sportovní a cvičné s dvojím řízením).

Konstrukčně šlo o čtyřmístný, převážně kovový vzpěrový hornoplošník, jehož křídla a pohyblivé ocasní plochy byly potaženy plátnem. Zpočátku jej poháněl plochý šestiválcový motor Praga Doris B o výkonu 220 k (162 kW) s ručně stavitelnou vrtulí V-411. Problémy s motorem si však v sedmdesátých letech minulého století vynutily přestavbu části vyprodukovaných L-60 na verzi S. Ta vznikla v Aerotechniku Kunovice zástavbou původně sovětského motoru Ivčenko AI-14 RA, což byla v Polsku vyráběná hvězdicová pohonná jednotka, která spolu s novou hydraulicky stavitelnou vrtulí dala letounu zcela nový vzhled i letové vlastnosti.

Stroj výrobního čísla 150413 byl zalétán patrně na jaře roku 1957 a předán Ministerstvu národní obrany jako kurýrní a spojovací. Z té doby bohužel zatím neexistují žádné doklady o jeho provozu. V roce 1962 absolvoval první generální opravu a zdá se, že po ní byl předán Aeroklubu Svazarmu České republiky. Do čs. leteckého rejstříku byl zapsán dne 14. července 1964 pod imatrikulační značkou OK-LKR. Podle záznamů rejstříku se stal jeho držitelem Severočeský krajský aeroklub Ústí nad Labem a domovským letištěm Raná u Loun. Poté poctivě sloužil našim sportovním letcům až do května 1982, kdy byl v rámci III. GO v Kunovicích přestavěn na verzi S. V této podobě byl využíván hlavně k výsadkům a vlekům větroňů. Vystřídal postupně několik aeroklubů, např. Jindřichův Hradec, Most, Jihlava, Havlíčkův Brod, Hořice a další. Byl často využíván i při plachtařských závodech, především pro vleky z polí. Svojí letovou činnost ukončil 9. října 2010 v Jihlavě, a to paravýsadky. Celkem absolvoval čtyři generální opravy a jeho nálet činil 4 489 h při 6 685 startech.

Do sbírky VHÚ byl získán koupí od Aeroklubu České republiky v červnu 2016. Do budoucna se s tímto slavným univerzálním strojem počítá jako s jedním z hlavních exponátů připravované expozice sportovního letectví.

 

Technické údaje:

  • Motor AI-14 RA o výkonu 260 k (191 kW) při 2 350 ot/min
  • Rozpětí: 13,96 m
  • Délka: 8,54 m
  • Výška: 2,72 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 1  030 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 1 560 kg
  • Maximální přípustná rychlost: 160 km/h
  • Dolet: 500 km

Aktuálně



Poplatky za licence – nová komplikace čs. zbrojní výroby

Poplatky za licence – nová komplikace čs. zbrojní výroby

24. 06. 2025
Přijetí obranné strategie Varšavské smlouvy, vážné hospodářské problémy všech členských států Varšavské…
Začněte prázdniny v Armádním muzeu Žižkov! Letní škola pro seniory nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Začněte prázdniny v Armádním muzeu Žižkov! Letní škola pro seniory nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

23. 06. 2025
První týden "velkých" prázdnin začíná netradičně již 30. června. Kolegové z lektorského…
Přijďte dnes v podvečer do centra Prahy na křest knihy historika VHÚ Praha Jiřího Plachého

Přijďte dnes v podvečer do centra Prahy na křest knihy historika VHÚ Praha Jiřího Plachého

23. 06. 2025
Dobrovolnická svatováclavská rota - poměrně známá kolaborantská jednotka, která byla vydávána za…
Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

20. 06. 2025
Hlavní studie Historie a vojenství číslo 2/2025 pojednává o dosud ne příliš…
Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

18. 06. 2025
Ve středu 18. června 2025 si hosté každoročního pietního aktu u chrámu…