Izraelský hlavní bojový tank (MBT) Merkava Mk.1

Izraelský hlavní bojový tank (MBT) Merkava Mk.1

Historie tanku Merkava se začala psát krátce po Šestidenní válce v roce 1967, kdy bylo rozhodnuto zahájit vývoj izraelského tanku splňujícího všechna specifika blízkovýchodního bojiště. Projekt vedl od počátku jeden z nejvýznamnějších tankových velitelů 20. století, generál Israel Tal. V roce 1977 Izrael oficiálně oznámil ukončení vývoje tanku a o rok později byl v Jeruzalémě v průběhu květnových oslav izraelského Dne nezávislosti představen veřejnosti. Úspěšným bojovým křtem prošla Merkava v roce 1982 během války v Libanonu. Ukázalo se, že sovětský T-72 jasně převyšuje, což ale neznamenalo, že není co zlepšovat. V té době bylo vyrobeno cca. 300 tanků verze Mk.1 a vývoj se od tohoto okamžiku prakticky nezastavil. Od roku 1983 byla do výzbroje zaváděna verze Mk.2 a ve stejné době zahájil tým gen. Tala vývoj typu Mk.3, který byl oficiálně představen v roce 1989. Nejnovější verze Mk.4, kterou je izraelská armáda IDF (Israel Defense Forces) vyzbrojována v současnosti, byla představena v roce 2002.
Již na první pohled se tank Merkava výrazně liší od ostatních tankových konstrukcí druhé poloviny minulého století. V průběhu vývoje bylo vše podřízeno nejen bojové hodnotě stroje, ale především bezpečnosti posádky. Tu zajišťovala nejen nízká silueta a mohutné moderní pancéřování, ale zejména zcela netradičně pojaté umístění motoru a převodovky v přední části tanku. Toto řešení výrazně zvýšilo ochranu přední části a navíc umožnilo umístit do zadní části tanku speciální vstupní otvor uzavíratelný mohutným dvoudílným poklopem. Merkava díky tomu může převážet v zadní části bojového prostoru jako jediný tank na světě až desetičlenný výsadek (byť v tomto počtu za velmi stísněných podmínek) nebo transportovat raněné. Nejméně chráněným příslušníkem čtyřčlenné posádky zůstává řidič sedící vpředu vlevo od motoru.
Vzhledem k tomu, že izraelská armáda má v současnosti ve své výzbroji všechny vyráběné verze Merkavy, které postupně procházely většími či menšími modernizacemi a po případném bojovém poškození byly téměř vždy opraveny, je velmi obtížné přesné určení jednotlivých typů. Pokud např. porovnáme lešanskou Mk.1 s odpovídající verzí v muzeu v izraelském Latrunu, je na první pohled patrné, že absolvovala řadu exteriérových změn odpovídajících verzi Mk.2. Nejpatrnější je to na cloně z řetězů umístěných v zadní partii věže, která tuto část chrání před kumulativními střelami, a na dvou blocích zadýmovacích granátů po obou stranách věže. Lešanská Merkava byla vyrobena v roce 1980 a zúčastnila se hned prvního bojového nasazení tohoto typu v roce 1982 v Libanonu.

Vojenský historický ústav Praha získal tank Merkava do sbírek darem od Státu Izrael v roce 2006. Do České republiky doputovala na lodi po trase Haifa – Hamburk – Děčín.

Aktuálně



Zhroucení soluňské fronty

Zhroucení soluňské fronty

02. 10. 2023
V polovině září 1918 začala na soluňské frontě vítězná ofenziva dohodových států, jež…
1. října 1933 byl položen základ budoucího rozbití Československa

1. října 1933 byl položen základ budoucího rozbití Československa

01. 10. 2023
Před devadesáti lety, 1. října 1933, vznikla Sudetendeutsche Heimatsfront (Sudetoněmecká vlastenecká fronta,…
Evropská křižovatka 1938 (nebo 2023?)

Evropská křižovatka 1938 (nebo 2023?)

29. 09. 2023
Oddělení pohraniční finanční stráže Horní Adršpach – 30. září 1938 17.00 hod.:…
Všechny objekty VHÚ budou v Den české státnosti otevřeny

Všechny objekty VHÚ budou v Den české státnosti otevřeny

26. 09. 2023
Čtvrteční státní svátek sv. Václava můžete využít k návštěvě všech muzeí ve správě…
Cyklus komentovaných vycházek – Místa bojů Pražského povstání – zahájen u budovy rozhlasu

Cyklus komentovaných vycházek – Místa bojů Pražského povstání – zahájen u budovy rozhlasu

26. 09. 2023
Klíčovou roli pro Pražské povstání mělo rozhlasové vysílání. Z budovy rozhlasu na…