Letoun Let L-410 UVP

Letoun Let L-410 UVP

Vývoj celokovového lehkého dvoumotorového dopravního letounu pro 15 až 19 cestujících byl zahájen národním podnikem Let Kunovice v kolektivu vedeném Ing. Ladislavem Smrčkem ve druhé polovině šedesátých let dvacátého století. Při návrhu se přihlíželo k provozním i klimatickým podmínkám bývalého SSSR, pro něž byl hlavně určen. Prototyp, poháněný kanadskými motory Pratt & Whitney PT6A-27 o výkonu 533 kW (724 k), poprvé vzlétl 16. dubna 1969. První sériově vyráběné letouny L-410 A měly ještě kanadské motory, ale již následující verze L-410 M byla vybavena československými M-601 A. Podle požadavků sovětského zákazníka vznikla verze L-410 UVP se zkráceným vzletem a přistáním. Původně ji poháněly M-601 B a lišila se také zvětšeným rozpětím křídel i dalšími úpravami.

Na základě zkušeností z provozu byla vyvinuta ekonomičtější varianta L-410 UVP-E a vznikly také další modifikace, jako například víceúčelová transportní L-410 T a fotogrametrické L-410 FA a L-410 FG. Celkem bylo vyrobeno přes 1 100 letounů L-410 Turbolet, z toho více jak 800 jich bylo dodáno do bývalého SSSR, další šly do mnoha států celého světa. Řadu verzí L-410 používalo i naše vojenské letectvo. Jedním z nich byl i stroj L-410 UVP trupového označení 1504 a výrobního čísla 851504. Letoun byl vyroben v červenci 1985 a od září toho roku do února 1991 létal v Sovětském svazu s imatrikulací CCCP-67537. Do Československa se stroj vrátil k 1. generální opravě a poté byl předán VÚ 8407 Praha do Kbel. Létal až do 24. června 2003, kdy s ním posádka pod velením mjr. Karla Lindovského uzavřela jeho letový účet. Měl celkem nalétáno 5 319 h a 7 120 startů. Poté byl dlouhodobě konzervován a v roce 2006 převeden do sbírek VHÚ. Od té doby je vystavován ve venkovní expozici Leteckého muzea.

 

Technické údaje:

Motor: 2 x M-601 D (8) o výkonu 540 kW (734 k) při 100,4 % otáček generátoru plynů

Rozpětí 19,48 m

Délka 14,467 m

Hmotnost prázdného letounu 3 700 kg

Vzletová hmotnost 5 700 kg

Cestovní rychlost 368 km/h

Cestovní dostup s kyslíkovým vybavením 4 200 m

Dolet 1 190 km

Aktuálně



Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

04. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha získal do svých sbírek prapor 95. brigády vzdušných…
Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

04. 07. 2025
V kinosále Armádního muzea Žižkov se ve čtvrtek 26. června uzavřel roční…
Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

03. 07. 2025
V pondělí 23. června jsme se na Ďáblickém hřbitově rozloučili a zavzpomínali na…
Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

02. 07. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha PaedDr. Jindřich Marek a Mgr. Tomáš Jakl…
V Café Kupka se konal křest knihy Petra Janouška Na Západ hleď!

V Café Kupka se konal křest knihy Petra Janouška Na Západ hleď!

01. 07. 2025
První zahraniční operace československé armády, počátky navazování kontaktů s NATO nebo odzbrojovací…