Matějček M-17 Universal

Matějček M-17 Universal

K nejzajímavějším projektům Ing. Jiřího Matějčka patřil bezesporu dvoumístný motorizovaný kluzák M-17 Universal, který byl na počátku sedmdesátých let minulého století zkonstruován pro zjednodušení a zlevnění výcviku pilotů Svazu pro spolupráci s armádou. V plánu ÚV Svazarmu pak bylo postavit až 300 kusů těchto univerzálních letadel, jež by mohla létat za pomoci vlastního motoru nebo plachtit při jeho vypnutí, či dokonce i vlekat lehčí větroně.

Samotná konstrukce nesla většinu znaků svého slavného tvůrce Ing. J. Matějčka. Stroj byl převážně dřevěný s technologicky značně zjednodušenou stavbou, vyhovující velkosériové výrobě. Úzce navazoval na předešlé Matějčkovy kluzáky řady Standard a Orlík, které již od počátku šedesátých let minulého století používal Svazarm k výkonnému létání bezmotorových pilotů.

Po úspěšném dokončení vývoje Universalu byly v Ústředních leteckých dílnách Svazarmu Brno-Medlánky postaveny tři prototypy a ty podrobeny rozsáhlým zkouškám. První prototyp vzlétl dne 17. října 1972 poháněn západoněmeckým motorem Stark Stamo MS-1500-1 o maximálním výkonu 45 k (33 kW). Konstrukce byla vyhodnocena jako velice zdařilá, ale v polovině sedmdesátých let nebyl náš stát schopen zajistit dovoz vhodných zahraničních motorů, a proto k realizaci sériové výroby nedošlo.

Druhý prototyp byl vyroben v roce 1973 a zkoušen i s čs. motorem Walter Mikron III. Po ukončení plánovaného programu jej využívali hlavně letoví inspektoři a zkušení piloti Aeroklubu Svazarmu. Létal s „kluzákovou“ imatrikulací OK-3900, přidělenou Státní leteckou inspekcí.

Počátkem devadesátých let minulého století M-17.2 od Aeroklubu České republiky koupil nový majitel a nechal jej v letech 1992 ̶ 93 podrobit generální opravě a posléze i zástavbě vhodnějšího motoru Limbach s pevnou dřevěnou vrtulí MTV. Poté se strojem úspěšně létal až do roku 2006. Universal byl častým a obdivovaným hostem na leteckých dnech, pořádaných po celé naší republice. Jeho celkový nálet činil 629 h při 1 512 startech.

V roce 2022 jej ve výborném stavu získal VHÚ koupí od majitele do své sbírky, aby tak doplnil a rozšířil téměř kompletní kolekci konstrukcí Ing. Jiřího Matějčka v Leteckém muzeu VHÚ.

 

Motor Limbach L 2000 EA X2 o výkonu 80 k (59 kW)

Rozpětí 17,04 m

Délka 7,85 m

Výška 2,05 m

Prázdná hmotnost 460 kg

Maximální vzletová hmotnost 660 kg

Maximální přípustná rychlost 225 km/h

Klouzavost 23,5

Aktuálně



Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

27. 03. 2024
Jaké změny s sebou přináší války? Na tuto otázku hledali odpověď středoškoláci…
Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

25. 03. 2024
Největší útěk z německých zajateckých táborů se uskutečnil před osmdesáti lety. V…
Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

22. 03. 2024
Když na přelomu let 1942/1943 rozhodovaly naše vojenské autority v Londýně o dalším…
Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

20. 03. 2024
Most Barikádníků zpopularizovala povídka Jana Drdy Němá barikáda. Přestože v ní spisovatel…
Poslední rozloučení s nejstarším čs. válečným veteránem Ervínem Hoidou

Poslední rozloučení s nejstarším čs. válečným veteránem Ervínem Hoidou

17. 03. 2024
V pátek 15. března 2024 se na hřbitově v Landicanu za účasti představitelů…