Mikojan-Gurjevič MiG-15UTI-P

Mikojan-Gurjevič MiG-15UTI-P

V druhé polovině padesátých let minulého století se projevila nutnost zajistit pro školení našich vojenských pilotů speciální cvičný letoun, který by jim umožnil osvojit si návyky při využívání palubního radaru, umožňujícího zachytit a zničit nepřítele za všech povětrnostních podmínek. Volba padla na osvědčený dvoumístný proudový cvičný letoun MiG-15 UTI, který v té době ve velkém produkovaly Středočeské strojírny n. p. Vodochody (dnešní Aero Vodochody) pod názvem CS-102.

Vybraný stroj výrobního čísla 722626 byl převzat vojenskou správou dne 30. listopadu 1957, krátce byl skladován u Týlové zálohy letadel a již 14. června 1958 předán k VÚ 5102 České Budějovice k náročné přestavbě. Tam byl montáží radiolokátoru RP-5 Izumrud-2 a zaměřovače ASP-5N přestavěn na cvičnou verzi pro osádky letounů MiGů-17 PF a MiG-19 P. Rekonstrukce byla ukončena úspěšným záletem dne 24. listopadu 1959. Poté letoun sloužil od ledna 1960 našim stíhacím letcům postupně u VÚ 8710 Praha, VÚ 8514 České Budějovice a od 1. března 1961 u VÚ 4450 v Mladé. Poslední let na něm vykonal dne 11. listopadu 1966 mjr. Josef Chmel. Celkem stroj při výcviku nalétal 436 hodin a 44 minut při 815 startech.

Do sbírky VHÚ byl z Mladé předán dne 20. prosince 1966. Následně prošel renovací v Leteckých opravnách Kbely, aby se mohl stát v roce 1968 exponátem připravované výroční výstavy k 50. letům československého letectví.

 

Motor RD-45 FA s tahem 22,3 kN

Rozpětí 10,08 m

Délka 10,48 m

Výška 3,7 m

Hmotnost prázdného letounu 3 891 kg

Vzletová hmotnost 4 837 kg

Max. rychlost 1 000 km/h

Dostup 14 000 m

Dolet 920 km

Aktuálně



Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…
Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

06. 04. 2024
I v sobotu 6. dubna se můžete těšit na další díl seriálu Prima…