Těžké samohybné dělo ISU-152

Těžké samohybné dělo ISU-152

Těžká samohybná houfnice ISU-152 vznikla jako logické pokračování vývoje samochodky SU-152, která byla postavena na podvozku těžkých tanků KV (Konstantin Vorošilov). Místo řady tanků KV vyvinul konstrukční kolektiv z čeljabinského Kirovova závodu novou rodinu tanků IS (Josef Stalin). Vyznačovala se jednodušší výrobou, zlepšenou pancéřovou ochranou, spolehlivějším motorem V-2 IS, planetovým směrovým ústrojím a novou hlavní převodovkou. Strojový spodek tanku byl převzat jako základ pro konstrukci samohybné kanónové houfnice. V přední části byla z rovných pancéřových plátů vytvořena nástavba, do které byla zastavěna kanónová houfnice ML-20S. Tato zbraň byla vedle kanónu D-25T (v tanku IS-2) a D-25S (v samochodce ISU 122) prakticky jediná, která dokázala na větší vzdálenost probíjet čelní pancíř německých tanků Panter, Tiger a samohybných děl Ferdinand. Proto pro ni vojáci používali přezdívku „Zvěroboj“ (lovec zvěře). Výroba probíhala v Kirovově závodu (Tankograd) ve městě Čeljabinsk a ke konci války také v Leningradském Kirovově závodu. Od roku 1944 do konce války bylo vyrobeno 4 075 samochodek ISU.
V roce 1950 bylo samohybné dělo ISU-152 pod označením SD-152 zavedeno do výzbroje
1. tankosamohybného pluku ve Strašicích v počtu 36 kusů. Pluk v roce 1956 zanikl, ale samohybná děla ve výzbroji zůstala. Nacházela se na skladových základnách a v letech 1966 až 1972 byla dokonce předurčena pro posílení brigády Pohraniční stráže, která byla v uvedené době zařazena do složení ČSLA.Houfnice byla do sbírek VHÚ získána v roce 1968 převodem od VÚ 7346 Stráž pod Ralskem.


Technická data

Hmotnost: 46 000 kg
Osádka: 5 mužů
Výzbroj:
kanónová houfnice
– typ: 152 mm vz. 1937/43 ML-20S
– ráže 152,4 mm
– délka: 33,5 ráže
– počet nábojů: 20 kusů
kulomet
– typ: DŠK vz. 1938
– ráže: 12,7 mm
– počet nábojů: 250 kusů
Tloušťka pancíře:
Korba
– příď: 60-90 mm
– záď: 60 mm
– boky: 90 mm
– dno a vrch: 20-30 mm
Bojový prostor
– příď: 75-90 mm
– záď: 60 mm
– boky: 90 mm
– strop: 22-30 mm
Max. rychlost:
– na silnici: 35-37 km/h
– v terénu: do 14 km/h
Dojezd:
– na silnici: 220 km
– v terénu: 80 km

Aktuálně



Přednáška ke knize o pistoli CZ 75: bonusové informace, unikátní exempláře

Přednáška ke knize o pistoli CZ 75: bonusové informace, unikátní exempláře

09. 12. 2023
V podvečer 6. prosince 2023 se v Armádním muzeu Žižkov Vojenského historického ústavu Praha…
Historik VHÚ Praha Jiří Plachý se v Bratislavě zúčastnil vzpomínkového večera na osobnost protikomunistického odboje na Slovensku Imricha Eröse

Historik VHÚ Praha Jiří Plachý se v Bratislavě zúčastnil vzpomínkového večera na osobnost protikomunistického odboje na Slovensku Imricha Eröse

08. 12. 2023
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý se na konci listopadu zúčastnil…
Dnes je Armádní muzeum celý den uzavřeno

Dnes je Armádní muzeum celý den uzavřeno

07. 12. 2023
Upozorňujeme, že z provozních a organizačních důvodů je Armádní muzeum Žižkov je…
Přijďte do Armádního muzea na poslední čtyři přednášky letošního roku. Na sobotu 9. 12. je připravena také poslední letošní vycházka po stopách Pražského povstání

Přijďte do Armádního muzea na poslední čtyři přednášky letošního roku. Na sobotu 9. 12. je připravena také poslední letošní vycházka po stopách Pražského povstání

06. 12. 2023
Podívejte se na nabídku přednášek v Armádním muzeu Žižkov do konce roku…
Vznik 5. čs. střelecké divize ve Francii

Vznik 5. čs. střelecké divize ve Francii

05. 12. 2023
Krátce po konci 1. světové války vznikla ve Francii 5. čs. střelecká…