Těžké samohybné dělo ISU-152

Těžké samohybné dělo ISU-152

Těžká samohybná houfnice ISU-152 vznikla jako logické pokračování vývoje samochodky SU-152, která byla postavena na podvozku těžkých tanků KV (Konstantin Vorošilov). Místo řady tanků KV vyvinul konstrukční kolektiv z čeljabinského Kirovova závodu novou rodinu tanků IS (Josef Stalin). Vyznačovala se jednodušší výrobou, zlepšenou pancéřovou ochranou, spolehlivějším motorem V-2 IS, planetovým směrovým ústrojím a novou hlavní převodovkou. Strojový spodek tanku byl převzat jako základ pro konstrukci samohybné kanónové houfnice. V přední části byla z rovných pancéřových plátů vytvořena nástavba, do které byla zastavěna kanónová houfnice ML-20S. Tato zbraň byla vedle kanónu D-25T (v tanku IS-2) a D-25S (v samochodce ISU 122) prakticky jediná, která dokázala na větší vzdálenost probíjet čelní pancíř německých tanků Panter, Tiger a samohybných děl Ferdinand. Proto pro ni vojáci používali přezdívku „Zvěroboj“ (lovec zvěře). Výroba probíhala v Kirovově závodu (Tankograd) ve městě Čeljabinsk a ke konci války také v Leningradském Kirovově závodu. Od roku 1944 do konce války bylo vyrobeno 4 075 samochodek ISU.
V roce 1950 bylo samohybné dělo ISU-152 pod označením SD-152 zavedeno do výzbroje
1. tankosamohybného pluku ve Strašicích v počtu 36 kusů. Pluk v roce 1956 zanikl, ale samohybná děla ve výzbroji zůstala. Nacházela se na skladových základnách a v letech 1966 až 1972 byla dokonce předurčena pro posílení brigády Pohraniční stráže, která byla v uvedené době zařazena do složení ČSLA.Houfnice byla do sbírek VHÚ získána v roce 1968 převodem od VÚ 7346 Stráž pod Ralskem.


Technická data

Hmotnost: 46 000 kg
Osádka: 5 mužů
Výzbroj:
kanónová houfnice
- typ: 152 mm vz. 1937/43 ML-20S
- ráže 152,4 mm
- délka: 33,5 ráže
- počet nábojů: 20 kusů
kulomet
- typ: DŠK vz. 1938
- ráže: 12,7 mm
- počet nábojů: 250 kusů
Tloušťka pancíře:
Korba
- příď: 60-90 mm
- záď: 60 mm
- boky: 90 mm
- dno a vrch: 20-30 mm
Bojový prostor
- příď: 75-90 mm
- záď: 60 mm
- boky: 90 mm
- strop: 22-30 mm
Max. rychlost:
- na silnici: 35-37 km/h
- v terénu: do 14 km/h
Dojezd:
- na silnici: 220 km
- v terénu: 80 km

Aktuálně



Dnes stojíme před podobnou změnou myšlení, jakou prošli naši předkové ve 30. letech, říká v rozhovoru historik Karel Straka

Dnes stojíme před podobnou změnou myšlení, jakou prošli naši předkové ve 30. letech, říká v rozhovoru historik Karel Straka

16. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Vojenský historický ústav Praha pomáhá při vzniku etiopského vojenského muzea

Vojenský historický ústav Praha pomáhá při vzniku etiopského vojenského muzea

16. 05. 2025
Do Prahy přijela ministryně obrany Etiopie Aisha Mohammed Musa, ve svém úřadě…
Poklady z depozitáře: Varování rozvědky dalo vzniknout „provizornímu“ tanku, který slouží dodnes

Poklady z depozitáře: Varování rozvědky dalo vzniknout „provizornímu“ tanku, který slouží dodnes

15. 05. 2025
Nejnovější díl seriálu Poklady z depozitáře, který na webu iDNES.cz přibližuje exponáty Vojenského historického…
Videopozvánka: Výstava v Jeruzalémské synagoze v Praze připomíná osudy židovských hrdinů druhého odboje

Videopozvánka: Výstava v Jeruzalémské synagoze v Praze připomíná osudy židovských hrdinů druhého odboje

14. 05. 2025
V Jeruzalémské synagoze v Praze je nově k vidění společná výstava Židovské obce v Praze…
Zúčastněte se konference "Nové pohledy na rok 1945". V Armádním muzeu Žižkov bude od 20. května

Zúčastněte se konference "Nové pohledy na rok 1945". V Armádním muzeu Žižkov bude od 20. května

13. 05. 2025
Ve dnech 20.–21. května 2025 se v atriu Armádního muzea Žižkov v…