Volant řízení z letounu Junkers W 34

Volant řízení z letounu Junkers W 34

Dne 12. července 1932 došlo nedaleko Otrokovic k tragické havárii, při které uprostřed Velké hospodářské krize zahynul jeden z nejvýznamnějších podnikatelů té doby Tomáš Baťa. Spolu s ním v letounu Junkers F.13 zemřel i jeho šéfpilot Jindřich Brouček. Příčinnou neštěstí byla patrně špatná viditelnost zaviněná přízemní mlhou a také Baťova netrpělivost, se kterou si vynutil předčasný start. Ve sbírkách VHÚ se nalézá volant ručního řízení, velice podobný tomu, který pilot Brouček svíral v dlaních až do nárazu na zem.
Exponát, který je nyní prezentován ve výstavě "Letecká výroba na území Čech a Moravy v letech 1939 – 45", pochází z letounu Junkers W 34, který byl přímým následníkem typu F.13. V první polovině 2. světové války byly tyto stroje, které používala Luftwaffe hlavně pro výcvik posádek vícemotorových letounů, opravovány ve velkých počtech v letňanském Letově. Junkers W 34 byl německý celokovový jednomotorový dopravní dolnoplošník, používaný na střední tratě. Stroj byl současně vyráběn s řadovým motorem jako model W 33 a s hvězdicovým motorem jako W 34. Existovala i jeho plováková verze. Několik kusů W 34 používala německá Legie Condor ve Španělsku. Luftwaffe typ provozovala až do konce druhé světové války. Po jejím ukončení byly Junkersy W 34, které zůstaly na území Československa jako válečná kořist, přeznačeny na D-43 a dále využívány naším vojenským letectvem. Samotný volant o průměru 350 mm měl lakovanou rukojeť vyrobenou z dřevěných lamel, slepených k sobě a opracovaných přibližně do neuzavřeného kruhu. Paprsky volantu byly z hliníkové slitiny a nesly značku Junkers Flugzeug- und Motorenwerke A.G., Dessau-(hwu). K rukojeti byly přichyceny nýty a zalepeny.

Zajímavý exponát, dokladující způsob výroby u Junkersů, se do sbírek VHÚ dostal v roce 1986 nákupem od soukromníka.

Aktuálně



Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

20. 06. 2025
Hlavní studie Historie a vojenství číslo 2/2025 pojednává o dosud ne příliš…
Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

18. 06. 2025
Ve středu 18. června 2025 si hosté každoročního pietního aktu u chrámu…
Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

18. 06. 2025
Necelá třicítka zájemců o československou vojenskou historii si v úterý 10. června přišla…
Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

17. 06. 2025
Vychází-li nějaké periodikum po několik let s podporou státu v nákladu až 20…
My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…