06 Instrument Panel from French SPAD S.VII.C.1 Aircraft, 1916

06 Instrument Panel from French SPAD S.VII.C.1 Aircraft, 1916

The incentive for the design of SPAD VII was given by the French main headquarters with its requirement for a new aircraft powered by the 150 hp Hispano Suiza HS 8A engine. The prototype, designated SPAD Type V, took off for the first time in April 1916. After the successful completion of tests, the first order from the French Air Force followed on 10 May 1916. The serial aircraft with factory designation of S.VII.C.1 were equipped with the HS 8Aa engine (180 hp). Besides France, the aircraft were produced under license in the UK and Russia. The manufacturing of S.VII.C.1 produces a total of 5,600 units, followed by an even larger production of the SPAD S.XIII.C.1 type, of which 8,472 examples were produced. The large number of powerful SPADs in the hands of French and British fighters contributed greatly to the elimination of German air superiority on the Western Front. Several Czech pilot-legionnaires flew SPADs on the Western Front. After the war, Czechoslovakia purchased and partially received nearly 150 S.VII C.1 and S.XIII.C.1 SPADs from the French government, some of which served only for spare parts. After the war, Czechoslovakia became their third largest user after France and the USA. In 1923, they started to be decommissioned from combat units and transferred to training units.

The instrument panel in the photographs originally belonged to the aircraft with serial number 11 583, which came into the armament of our air force directly from France. After a rather successful service, it ended up in the West Bohemian Aero Club and from there it was handed over to the National Technical Museum. In 1979, it was transferred to the aeronautical collections of the Military History Institute. Between 1982 and 1984, the Military Museum technicians carried out an overhaul. It was found that the original five-layer plywood instrument panel was irreparably damaged by unprofessional intervention and was therefore replaced with a replica. The old instrument panel was then stored in a depository after being preserved.

Aktuálně



Přijďte se podívat na výstavu a jediný dochovaný stíhač tanků Hetzer, který bojoval v Pražském povstání. Před pražským magistrátem je k vidění do 5. května

Přijďte se podívat na výstavu a jediný dochovaný stíhač tanků Hetzer, který bojoval v Pražském povstání. Před pražským magistrátem je k vidění do 5. května

01. 05. 2025
Od středy 30. dubna do pondělí 5. května je na Mariánském náměstí…
Ministryně obrany Jana Černochová slavnostně zahájila novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

Ministryně obrany Jana Černochová slavnostně zahájila novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

30. 04. 2025
V Armádním muzeu Žižkov je k vidění nová výstava 1945 Voláme všechny…
Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

29. 04. 2025
Výstava 1945 Voláme všechny Čechy! se pro veřejnost otevírá 30. dubna 2025,…
V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

28. 04. 2025
Výstava „1945 Voláme všechny Čechy!“ přibližuje poslední fázi druhé světové války v…
Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

26. 04. 2025
Krásné slunečné počasí a modré nebe, které naznačovalo, že budou provedeny avizované…