Přehlídka elegance, krásy a nostalgie jménem Aero

Přehlídka elegance, krásy a nostalgie jménem Aero

07. 09. 2019

V areálu Leteckého muzea Kbely, konkrétně před hangáry Staré Aerovky, se první zářijový víkend setkali majitelé historických vozů Aero.  Více než sto aerovek z několika zemí Evropy se zde potkalo v rámci 38. evropského setkání vozů Aero. Prohlédněte si početnou fotogalerii automobilů, které dnes už patří k československé klasice, stojících před hangáry s exponáty Vojenského historického ústavu Praha. 

 

Setkání aerovkářů se zúčastnilo přes 100 vozů Aero vyráběných v automobilní sekci továrny v pražských Vysočanech v letech 1929 až 1947. Většina posádek přijela z České republiky, účastnili se ale také majitelé vozů z Německa, Slovenska, Holandska, Švýcarska, Rakouska i Francie.

Akce se v kbelském muzeu konala u příležitosti 100. výročí založení továrny letadel Aero Praha, 90. výročí zahájení výroby automobilů značky Aero a 40. výročí založení evropského klubu Aero – IG. Setkání vozů Aero pořádali členové Aero Car Clubu Praha z.s. ve spolupráci Vojenským historickým ústavem - Leteckým muzeem Kbely, Národním technickým muzeem a AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

 

První vůz vyráběný firmou Aero byl upravený vůz ENKA od firmy Košař, ta ho sama od roku 1927 s úspěchem prodávala. Automobil Aero s jednoválcovým motorem o obsahu 500 ccm bylo v roce 1929 možné koupit za stejnou cenu jako motocykl se sajdkárou, tj. 18 000 korun. Tato aerovka sice patřila do kategorie vozítek, ale vypadala a chovala se jako "dospělý" automobil.

Původní vůz Aero 500 byl v roce 1931 zdokonalenoa dostal nové typové označení Aero 662 a vyráběl se v letech 1931–1934. Poháněl ho řadový dvouválec o obsahu 662 cm³. V roce 1933 následovalo Aero 1000 s litrovým motorem. V roce 1934 vznikla nová řada Aero 30 a později i velký vůz Aero 50.

Během 2. světové války se výrobní linka továrny musela zapojit do zbrojního programu Německé říše, pracovali zde mj. totálně nasazení Češi. Vozy Aero Pony a Aero Rekord, tajně vyvíjené během druhé světové války, se úředním rozhodnutím již nedostaly do sériové výroby.

Na podzim roku 1945 byla společnost znárodněna a výroba vlastních osobních vozů ukončena. Místo toho byla do vysočanské továrny přesunuta výroba lehkého nákladního vozu Škoda 150. Ten zde byl vyráběn v letech 1945–1947 jako Aero 150.

Pod značkou Aero se v letech 1947–1951 vyráběl osobní vůz Minor II, vyvinutý továrnou Jawa.

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…