Slavnostní zahájení 30. návštěvnické sezony ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech u Týnce nad Sázavou bude výjimečné. V aréně muzea budou předvedeny nákladní automobily, s nimiž jejich posádky slavily největší úspěchy na soutěži Rallye Paříž-Dakar.
Nebudou chybět ani tradiční ukázky historické i moderní vojenské techniky a soutěže pro děti, za jejichž absolvování budou moct získat poukazy na svezení armádními vozidly v aréně.
Letos si připomínáme 40 let od prvního startu československých posádek v Rallye Paříž-Dakar. K vidění budou speciály továren LIAZ a TATRA. Budete moct obdivovat desítku vozů, které se zapsaly do dějin legendární pouštní maratónské soutěže. Připraveno je také překvapení.
Kromě připomenutí úspěchů našich posádek na Rallye Paříž-Dakar bude zahájení sezony v Lešanech věnováno také dětem. Připraveny jsou soutěže pro děti (vědomostní a pohybová). Po jejich úspěšném absolvování získají poukazy na odměny či svezení se v historické vojenské technice. Podmínkou pro plnění úkolů je vyzvednutí soutěžních listů na označených místech. O časech jednotlivých částí programu budete informování v areálu Vojenského technického muzea.
Automobilka Tatra samozřejmě není známá jen dakarskými speciály. Naopak. Ty jsou jen pověstnou třešinkou na dortu. Kromě osobních vozů, z nichž některé jsou ve sbírce VHÚ Praha jsou známé především nákladní automobily. Právě na jejich základě stavěli konstruktéři závodní dakarské speciály. Při zahájení 30. návštěvnické sezony bude představen vojenský vůz TATRA 138, který museli pracovníci Vojenského technického muzea Lešany zkontrolovat, aby jej návštěvníci mohli obdivovat v dynamické ukázce. V době naší návštěvy na něm pracovali kolegové v dílnách. TATRA vyráběla i motory, které se montovaly do jiných vozidel. Na snímcích z dílen Vojenského technického muzea v Lešanech vidíte motor TATRA 928, který pohání polopásový obrněný transportér OT 810 D, který se stal jedním ze symbolů 2. světové války.
Řidiči předvedou v aréně také další vozy ze sbírek VHÚ Praha. Bude to TATRA 813 8x8 KOLOS a návštěvníky oblíbený vůz TATRA 815 SOT, který byl vyroben ve dvou kusech pro Útvar speciálních operací vojenské policie (SOG). V areálu si budete moci pod novým přístřeškem prohlédnout také polní pekárnu.
9.30 – otevření Vojenského technického muzea Lešany pro veřejnost
10.00–10.20 – letové ukázky historické letecké techniky (pokud budou letové podmínky). Plánovány jsou zatím tyto stroje: Zlín Z-381 - pilot Jan Sýkora; Aero C-104 S - pilot Milan Mikulecký; Zlín Z-126 Trenér - pilot Petr Rautner; Let Z-37 A C3 Čmelák - pilot Radim Lakomý ZMĚNA VYHRAZENA!
10.30–11.00 – dynamické ukázky v aréně – vozidla DAKAR (TATRA a LIAZ)
a vozidla TATRA ze sbírek VHÚ PRAHA - TATRA 815 4X4 SOT (užívaná jednotkou SOG), TATRA 813 8x8 KOLOS
11.10–14.15 – dětské soutěže – vědomostní a pohybové;
ROZHOVORY S ÚČASTNÍKY RALLYE DAKAR; statická výstava soutěžních vozů v aréně;
11.00–15.45 – výměna bodů ze soutěží za odměny pro děti
14.30–15.00 – Dakar show v aréně
15.15–16.00 – jízdy dětí v historické vojenské technice na základě získaných poukázek (změna vyhrazena - prozatím plánováno TATRA 815 4X4 SOT (užívaná jednotkou SOG); TATRA 813 8x8 KOLOS; OT 810 D; Humvee a OT 64). Více informací o vozidle TATRA 813 Kolos můžete zjistit v jednom z dílů seriálu PRIMA HISTORIE
Celý den ukázky moderních i historických zbraní, uniforem, výzbroje, výstroje, dobových vojenských táborů a dalších zajímavostí. Tradičně bude předvedena práce kynologů se služebními psy.
Nenechte si ujít rozhovory s účastníky pouštního závodu, ve kterých se určitě dozvíte spoustu zajímavých věcí ze zákulisí soutěže.
Na přehlídce týkající se Rallye Paříž-Dakar nesmí chybět nejúspěšnější soutěžní speciál speciál Tatra.
T815 4x4 Karla Lopraise označovaná jako „Puma“, s níž se celkem čtyřikrát zúčastnil Rallye Paříž-Dakar. V letech 1998, 1999 a 2001 kategorii kamionů vyhrál a v roce 2000 dojel na druhém místě. Tatra Puma byla posledním soutěžním speciálem postaveným přímo v automobilce Tatra a představuje vrchol technického vývoje značky v oblasti dálkových rallye. Její úspěchy na Dakaru přispěly k mezinárodnímu renomé Tatry a staly se inspirací pro další generace závodníků. Puma byla postavena na podvozku deklarovaného jako „hasičský“ určeného pro zákazníka z UAE (Spojené Arabské Emiráty). Poprvé v historii výroby dakarských speciálů Tatra s kapalinou chlazeným motorem KHD-Deuzt.
Puma bude na zahájení sezony v Lešanech zapůjčena ze sbírky Národního technického muzea. Vyrobena byla v roce 1997 a Karel Loprais jej v mnoha rozhovorech označil za svůj nejoblíbenější.
V současnosti: ve sbírkách NTM, v barvách „Show Truck“ Karla Lopraise.
Dalším předváděným speciálem bude vůz zapůjčený z Muzea nákladních automobilů TATRA v Kopřivnici, T815 se startovním číslem 635. Vžila se pro něj přezdívka „Ostrý-II“. Je jedním ze dvou prvních dakarských speciálů značky Tatra, které se poprvé zúčastnily Rallye Paříž–Dakar v roce 1986. Tento vůz reprezentoval Československo v osmé edici závodu, který tehdy vedl z Paříže přes Alžír do Dakaru.
Posádku tvořili Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a Josef Kalina. Společně s dalším vozem Tatra 815 s číslem 634, který pilotoval Karel Loprais, se pokusili zdolat náročnou trasu saharskou pouští. Obě dvě posádky s vozy však doplatily na nepředvídanou situaci, kdy z neprostupného bahnitého terénu vyprošťovaly soupeře a díky zpoždění se nedokázaly dostat do cíle etapy v časovém limitu.
Vůz „Ostrý-II“ byl vybaven unikátním zařízením zvaným „šlapadla“, která umožňovala vyproštění vozidla v případě zapadnutí. Po 30 letech byl tento historický speciál získán zpět do České republiky a v roce 2016 byl kompletně zrenovován. Dnes připomíná počátky účasti československých posádek na legendární Rallye Dakar a odhodlání, s jakým čelily extrémním podmínkám africké pouště.
V současnosti: po renovaci ve sbírkách Tatra Trucks (Muzeum nákladních automobilů Tatra).
Další legendou předvedenou ve Vojenském technickém muzeu Lešany bude Tatra 815 přezdívaná „Hasičák“. Vyrobena byla pro účast na Dakaru v roce 1994. Karel Loprais s vozem získal své druhé a třetí vítězství v kategorii „kamiony“ (1994 a 1995). Vůz se stal legendou nejen díky svým výkonům, ale i díky technickým inovacím, které přinesl do světa soutěžních kamionů. Přezdívku „Hasičák“ vůz získal díky své koncepci určené původně pro hasičské a záchranářské speciály včetně velké kabiny. Karel Loprais se svojí posádkou nejen, že s Hasičákem dvakrát zvítězil v kategorii „Kamiony“ (Rallye Dakar 1994 a Rallye Dakar 1995), ale hned v ročníku 1994 se umístil 5. místě kombinované klasifikace (všechny kategorie), což je dosud nepřekonaný výkon pro kamion v historii Dakaru. Repasovaný vůz je zapůjčen bude od Loprais týmu z Frenštátu pod Radhošťem.
Vývoj vozu řídil inženýr Jaroslav Krpec, který využil zkušenosti z přípravy předchozích modelů a přinesl inovace do konstrukce podvozku a umístění motoru. Hasičák představuje vrchol technického vývoje českých soutěžních kamionů ve své době.
Stále spolehlivý vůz, který dnes slouží pořadatelům soutěží dakarského typu jako doprovodné vozidlo balai (řídí ho Leopold Paďour a Petr Foltýn). Vůz se účastní v roli sběrného kamionu soutěže Africa Eco Race, která vede po původních trasách Rallye Dakar v Maroku, Mauretánii či Senegalu. Šestikolová Tatra s osmiválcem o výkonu 500 koní už ale dojela třeba také do pouště Karakum (černá poušť) ve střední Asii nebo až k pyramidám v Egyptě. Zajímavostí je, že auto není vybaveno žádnou elektronikou.