Mikojan-Gurjevič MiG-29 A

Mikojan-Gurjevič MiG-29 A

14. 09. 2018

Sovětské letouny MiG-29, zaváděné koncem osmdesátých let minulého století do našeho letectva představovaly pro piloty kvalitativně novou úroveň stíhacích strojů, které se museli naučit ovládat. MiG-29 A získaný do sbírky VHÚ Praha navíc symbolizuje přátelské rozdělení Čech a Slovenska na přelomu let 1992–1993.

 

V roce 1969 byl v SSSR vyhlášen konkurz na nový bojový letoun PFI – perspektivní frontový stíhací letoun. Lehký frontový stíhací letoun přizpůsobený požadavkům vojskového letectva rozpracoval kolektiv OKB MiG pod vedením Rostislava A. Běljakova. Vlastní technické projektování začalo v roce 1974 a konečná podoba letounu známého jako výrobek (izdělije) 9-12, která se vymykala podobě všech dosavadních letounů této konstrukční kanceláře, v sobě zahrnovala především nejnovější poznatky z aerodynamiky a technologie. Vzlet prvního prototypu uskutečnil A. V. Fedotov 7. října 1977. Po ukončení úvodní etapy vývoje následovalo v roce 1982 zavedení sériové výroby, souběžně s tím začaly vojskové zkoušky. Vývoj dále pokračoval dalšími modernizovanými verzemi, včetně dvoumístné cvičné varianty MiG-29UB (izdělije 9-51). V roce 1984 došlo k oficiálnímu přijetí nového stíhacího letounu do výzbroje a počátkem roku 1985 dosáhly první dva pluky sovětského letectva vyzbrojené tímto typem operační způsobilosti. Západní veřejnost se s nimi oficiálně seznámila v roce 1986 při návštěvě 234. pluku sovětského letectva ve Finsku.

Došlo i na export. Již v roce 1985 byl podepsán kontrakt s Indií, byly realizovány dodávky do Jugoslávie (1987), NDR a Bulharska (1988), dále Polska, Československa a Rumunska (1989). Další stroje směřovaly do Afghánistánu, Iráku, Íránu, na Kubu, do Severní Koreje a Sýrie. Dodávky „dvacetdevítek“ do Československa začaly v dubnu 1989, kdy na letišti 11. stíhacího leteckého pluku v Žatci přistál první MiG-29 UB. V druhé polovině června následovalo osm jednomístných strojů (izdělije 9-12 A) a 28. července přiletěl druhý MiG-29 UB. Dalších devět letounů přibylo postupně v lednu a dubnu následujícího roku.

Při dělení ČSFR se letouny MiG-29 rozdělily v poměru 1 : 1 mezi ČR a SR. Koncem roku 1992 velení vzdušných sil AČR vyřadilo MiG-29 ze systému PVO a stroje byly převeleny ze Žatce k 1. slp do Českých Budějovic. Česko své stroje v červenci 1994 vyřadilo ze služby a v prosinci 1995 je vyměnilo s Polskem za 11 vrtulníků W-3A Sokol.

Do sbírky VHÚ se dostal MiG-29 (8003), výrobního čísla 2960526380, který původně sloužil v čs. vojenském letectvu. Letoun vyrobil závod č. 30 Znamja Truda v Moskvě. Zalétávání proběhlo ve dnech 2. až 11. června 1989. Přelet do Žatce pak 27. června jako třetí MiG-29 u nás. Předávací zálet provedl plk. Ing. Václav Vašek 3. srpna. Vojenský útvar 1610 (11. slp) stroj oficiálně převzal o den později. Při dělení ČSFR jej 9. prosince 1992 předali k VÚ 4052 Sliač. První let na Slovensku vykonal 14. ledna 1993. Poslední let proběhl 20. listopadu 1996, celkový nálet stroje činil 239 h 7 min při 425 startech.

Poté byl letoun zakonzervován a dlouhodobě uložen. V roce 2015 došlo k naplnění dohody o výměně mezi VHÚ Praha a VHÚ Bratislava a stroj se dostal do sbírek Leteckého muzea Kbely, kde byl do konce roku zkompletován a následně vystaven v expozici. Letoun nese původní kamufláž i slovenské znaky, které překrývají čs. kokardy, jako symbol rozdělení republiky.

Technická data:

Motor: 2× Klimov RD-33 o tahu 49,50/81,50 kN každý

Rozpětí 11,36 m

Délka 14,87 m

Hmotnost prázdného letounu 10 900 kg

Maximální vzletová hmotnost 19 700 kg

Maximální rychlost 2 400 km/h

Dostup 18 000 m

Dolet 1 500 km

Výzbroj: 30 mm kanon GŠ-30-1 se 150 náboji

na třech závěsnících pod každým křídlem lze umístit nejrůznější varianty nesené výzbroje do hmotnosti 3 500 kg

 

Jan Sýkora

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…