Zemřel armádní generál Emil Boček, poslední československý stíhací pilot z 2. světové války

Zemřel armádní generál Emil Boček, poslední československý stíhací pilot z 2. světové války

25. 03. 2023

V sobotu 25. března 2023 odpoledne přišla smutná zpráva – armádní generál ve výslužbě Emil Boček, který právě před měsícem oslavil své sté narozeniny, k nimž mu přál i britský král Karel III., zemřel. V jeho osobě odešel zároveň poslední československý válečný pilot, veterán našeho letectva v rámci britské Royal Air Force.

 

Emil Boček se narodil 25. února 1923 v Tuřanech, které jsou dnes místní částí moravské metropole Brna. Po vychození obecné a měšťanské školy se v roce 1938 začal v Brně učit automechanikem. Zde byl také svědkem okupace českých zemí. Postupně v něm zrálo rozhodnutí odejít za hranice a se zbraní v roce bojovat za znovuobnovení naší národní a státní nezávislosti. Krátce před Silvestrem roku 1939 svůj záměr spolu se svým o rok starším kamarádem Bořivojem Sedlákem uskutečnil.

Během této cesty projevil neobvyklou vytrvalost a odhodlání. Teprve napotřetí se mu podařilo přejít maďarské území a dostat se do spřátelené Jugoslávie, kde již pololegálně fungovaly instituce našeho zahraničního odboje. V neblaze proslulé budapešťské věznici Tolonczház, v níž byl několik týdnů vězněn „oslavil“ i své 17. narozeniny.

Z Jugoslávie pak již pokračoval dál „balkánskou“ cestou – přes Řecko, Turecko a Sýrii do libanonského Bejrútu a odtud lodí přes Marseille do jihofrancouzského Agde, kde se formovaly jednotky čs. zahraniční armády. Tam byl jako vojín prezentován 16. dubna 1940. Přidělili jej k 9. rotě Pěšího pluku 1, s níž se účastnil obranných bojů v červnu 1940.

Následně byl evakuován do Velké Británie. V táboře Cholmondeley se v létě 1940 přihlásil k letectvu a byl přijat. Na letecké základně v Hednesfordu absolvoval kurz leteckých mechaniků a následně tuto profesi vykonával do října 1942 u 312. čs. stíhací perutě RAF.

Bojová činnost

Několikrát se dobrovolně hlásil k pilotnímu výcviku. Pak byl konečně vybrán. Částečně jej absolvoval v Kanadě. Trvalo celé dva roky, než byl zařazen k operační jednotce. To však byla standardní doba výcviku stíhacích pilotů britského královského letectva.

Dne 20. října 1944 se stal operačním pilotem B. letky 310. čs. stíhací peruti RAF a zůstal jím až do konce války. Během té doby si na své konto připsal 29, resp. 26 bojových startů (ze dvou se musel kvůli poruše na stroji předčasně vrátit a poslední, spočívající v letecké podpoře britských jednotek vyloďujících se na Normanských ostrovech, již proběhl po bezpodmínečné kapitulaci nacistického Německa).

Bojová činnost našich perutí v té době již spočívala především v doprovodu spojeneckých bombardérů. Účastnil se však také např. operace VARSITY, tedy letecké podpoře spojeneckých jednotek překračujících Rýn.

 

Po válce

V srpnu 1945 se spolu s dalšími čs. letci vrátil do vlasti. Ještě chvíli sloužil u 2. leteckého pluku v Praze a počátkem března 1946 odešel v hodnosti rotmistra letectva do zálohy. Vrátil se ke svému oboru. Nejprve podnikal s kamarádem Bořivojem Sedlákem, s nímž utíkal do války, později se osamostatnil.

Po únoru 1948 však musel živnost „dobrovolně“ odevzdat k znárodnění a dál pracoval jako zaměstnanec Mototechny. Zřejmě díky tomu se mu vyhnula další politická perzekuce. V té době začal také jezdit motocyklové závody. Začátkem 50. let se však oženil, založil rodinu a se slibně se rozvíjející kariérou motocyklového závodníka skončil. V roce 1957 nastoupil jako soustružník do Ústavu přístrojové techniky Čs. akademie věd a zůstal tam do roku 1983. Ještě jako důchodce pak pět let pracoval, než v roce 1988 odešel definitivně na odpočinek. Později to glosoval slovy: „Od té doby nic nedělám a nemám na nic čas…“

Po listopadu 1989 byl jako západní voják postupně povýšený až do hodnosti armádního generála ve výslužbě a také obdržel řadu vyznamenání, která připojil k těm válečným. Nejcennější mezi nimi byl bezpochyby Řád Bílého lva III. a později I. třídy.

 

Jiří Plachý

 

Aktuálně



Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…
Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

06. 04. 2024
I v sobotu 6. dubna se můžete těšit na další díl seriálu Prima…