Cvičná vojenská letadla ve sbírce VHÚ: letouny po roce 1945

Cvičná vojenská letadla ve sbírce VHÚ: letouny po roce 1945

19. 08. 2020

Většina typů používaných v československém vojenském letectvu krátce po 2. světové válce vycházela ze zahraničních konstrukcí. U cvičných letadel, až na malé výjimky, šlo zpravidla o pokračování protektorátní výroby pro účely našeho letectva. Řada těchto strojů pak nalezla své místo ve sbírce Vojenského historického ústavu Praha.  V této galerii vám představujeme také cvičné letouny dalšího období, pro které byly typické už i stroje ryze československé výroby.

K nejhodnotnějším exponátům patří bezesporu cvičný proudový Messerschmitt Me-262 B Schwalbe, po válce u nás označovaný jako Avia CS-92, který má v podsbírce i svůj jednomístný protějšek Avii S-92.

Obdobně je tomu i u dalších vojenských typů jako jsou Avie CS-199 a S-199, což byly čs. verze válečného Messerschmittu Bf 109 a Avie CB-33 s Avií B-33. Tak se označovaly v Československu vyráběné sovětské bitevní letouny Iljušin UIl-10/Il-10.

Kolekci proudových cvičných letounů první generace pak ještě pro srovnání doplňuje velice rozšířený americký Lockheed T-33, navazující na svého válečného předchůdce P-80 Shooting Star.

Z poválečných letadel měly pro náš letecký výcvik velký význam původně německé Bückery Bü 131 a Bü 181 v armádě označované jako Aero C-104 a Zlín C-106. Na ně pak navázaly již domácí letouny řady Trenér. Počínaje zlínskou C-5, přes velmi rozšířené a oblíbené C-105 až po posledního armádního trenéra C-305 Trener Master. Tyto letouny pomohly našim pilotům posunout základní výcvik na vyšší úroveň nejen u vojenských útvarů, ale později i v aeroklubech. Pro navazující pokračovací výcvik pak byly určeny původně sovětské Jak-11 u nás licenčně stavěné jako Let C-11.

Mnohem komplexnějšího školení se pak ale našim vojenským pilotům dostalo zavedením proudových letounů Aero L-29 Delfín a Aero L-39 Albatros čs. konstrukce i výroby. Ve sbírce VHÚ jsou tyto slavné stroje zastoupeny téměř ve všech vyráběných verzích, včetně prototypů.

Bojový výcvik našich vojenských pilotů pak významnou měrou umožňovaly také sovětské dvoumístné letouny Mikojan Gurjevič MiG-15 UTI, MiG-21 U, dále Suchoj Su-7 U a Iljušin UIL-28. Ty jsou ve sbírce zastoupeny včetně několika variant.

Tento velice stručný výčet dvoumístných letounů našeho vojenského letectva by nebyl úplný bez speciálních vrtulníků upravených pro dvojí řízení. Jsou jimi licenční polský WSK SM-1 MU (Mil Mi-1 MU) a sovětský Mil Mi-24 DU. Oba tyto stroje sloužily k výcviku našich vrtulníkových letců a jsou uloženy v depozitáři VHÚ.

JS

Aktuálně



PF 2026

PF 2026

23. 12. 2025
Krásné prožití vánočních svátků a šťastný nový rok 2026
Oceňovaní spojenci - Pozemní útvary československé branné moci v bitvě o Francii očima francouzského velení

Oceňovaní spojenci - Pozemní útvary československé branné moci v bitvě o Francii očima francouzského velení

23. 12. 2025
Touto dobou před osmdesáti šesti lety se příslušníci československé branné moci ve…
Vánoce a přelom roku v zahraniční misi na Slovensku v roce 2022

Vánoce a přelom roku v zahraniční misi na Slovensku v roce 2022

23. 12. 2025
Svátky, které se i daleko od domova nesly ve znamení soudržnosti, tradic…
Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

20. 12. 2025
Dne 26. listopadu 1944 proběhl v režii sovětských tajných služeb v Mukačevu „I. sjezd…
Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

18. 12. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…