Aero Ae-145

Aero Ae-145

Velice úspěšným obchodním artiklem našeho leteckého průmyslu byl v první polovině padesátých let minulého století čtyřmístný dvoumotorový letoun Aero Ae-45, zpočátku vyráběný v Aeru Vysočany. Posléze byla jeho produkce přenesena do n. p. Strojírny první pětiletky v Kunovicích. Tamní konstruktéři na draku provedli řadu úprav, které zvýšily užitnou hodnotu a bezpečnost stroje. Byl také změněn jeho název na Aero Ae-45 Super. Dalším vývojem tohoto typu, především zástavbou výkonnějších motorů M-332, vzniklo Aero Ae-145, jehož produkce šla hlavně na export.

Prototypem této verze byl stroj výrobního čísla 02-002, vzniklý v roce 1955 ještě jako Ae-45 S a o rok později imatrikulovaný jako OK-KDA. Letoun si podržela v majetku kunovická továrna a na sklonku roku 1957 do něj namontovala nové moderní čtyřválcové motory M-332 s vypínatelným kompresorem a nízkotlakým vstřikováním paliva, které se vyznačovaly vysokými výkony a úsporným během.

Letoun pak procházel závodními i státními zkouškami, jejichž pozitivní výsledky vyústily v sériovou výrobu Ae-145, která dala celkem na 142 kusů. Dne 26. ledna 1959 s ním dokonce zalétávací pilot Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Jiří Kunc překonal národní výškový rekord dosažením absolutní výšky 7 910 metrů a to i přes poměrně nepříznivé zimní počasí. Krátce nato byl OK-KDA předváděn potencionálnímu zákazníkovi v bývalém Sovětském svazu, odkud se pak vrátil do mateřského závodu.

V roce 1966 byl natrvalo převeden do stavu VZLÚ Praha a o něco později, po vyškrtnutí z čs. leteckého rejstříku, již nosil jen zkušební imatrikulaci OK-06. Ve výzkumném ústavu byl využíván hlavně ke zkouškám leteckých přístrojů a instalací. Během svého života absolvoval dvě generální opravy a prodělal dvě závažnější nehody spojené se špatnou funkcí zatahovacího podvozku. Poslední let absolvoval ve VZLÚ 26. listopadu 1968 při náletu 1 626 h a 2 259 startech.

Krátce nato byl tento Ae-145 převeden do sbírky VHÚ a 4. února 1969 po zemi přetažen z Letňan do Kbel. Zde byl nějakou dobu vystaven v původním stavu v tehdejší nově vzniklé Expozici letectva Vojenského muzea VHÚ a poté uložen do depozitáře.

 

Motory 2x M-332 o maximálním výkonu 140 k (103 kW)

Rozpětí 12,27 m

Délka 7,77 m

Výška 2,3 m

Prázdná hmotnost 960 kg

Maximální vzletová hmotnost 1 600 kg

Maximální rychlost 282 km/h

Dolet 1 700 km

Normální dostup 5 900 m

Aktuálně



Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

23. 10. 2025
Za týden - v den státního svátku 28. října bude předávat prezident…
Druhý život Karpatsko-dukelské operace – Dukla ve filmu.

Druhý život Karpatsko-dukelské operace – Dukla ve filmu.

22. 10. 2025
Šestého října 1950 se poprvé slavil hlavní svátek „Den Československé armády“ na…
Letecké muzeum Kbely bude ve státní svátek oteřeno

Letecké muzeum Kbely bude ve státní svátek oteřeno

22. 10. 2025
Upozorňujeme zájemce o návštěvu Leteckého muzea Kbely, že mimořádně bude otevřeno také…
V památníku na Vítkově je k vidění nová výstava České stopy v Kazachstánu

V památníku na Vítkově je k vidění nová výstava České stopy v Kazachstánu

21. 10. 2025
Nová výstava v Národním památníku na Vítkově s hrobem Neznámého vojína komplexně…
Knihovna VHÚ Praha bude v pondělí 27. 10. uzavřena

Knihovna VHÚ Praha bude v pondělí 27. 10. uzavřena

20. 10. 2025
Oznamujeme, že Knihovna Vojenského historického ústavu Praha bude v pondělí 27. října…