Mikojan-Gurjevič MiG-23 MF

Mikojan-Gurjevič MiG-23 MF

V roce 1962 seznámilo velení sovětského letectva konstrukční kancelář MiG s požadavky na stíhací letoun nové generace. Ty již nebylo možné splnit pouze modernizací stávajícího MiGu 21. Konstruktéři pod vedením A. I. Mikojana a jeho zástupce R. Běljakova se proto rozhodli pro vývoj zcela nového typu. Prototyp 23-11, který sloužil k ověření koncepce křídla s měnitelnou geometrií, vzlétl poprvé 10. června 1967 pilotován A. V. Fedotovem. Již při druhém letu bylo ověřeno přestavení křídla do obou krajních poloh.

První plnohodnotnou bojovou verzí se stal MiG-23 M (Flogger B) s motorem R-29-300 a radiolokátorem S-23. MiG-23 MF byla exportní varianta MiGu 23 M určená pro státy Varšavské smlouvy. První tři MiGy 23 MF přiletěly do ČSSR 24. srpna 1978 do Bechyně, ale zařazeny byly do stavu 1. stíhacího leteckého pluku (slp) v Českých Budějovicích. Důsledkem organizačních změn byly MiGy-23 MF později přeloženy k 11. slp do Žatce, ale na jaře 1989 se vrátily zpět k 1. slp. Na přelomu let 1992/93 během dělení federativní republiky neprojevila slovenská strana o letouny řady MiG-23 zájem, a tak zůstaly všechny letouny tohoto typu ve výzbroji letectva AČR. Po zrušení 1. slp v roce 1994 byla většina letounů MiG-23 MF ponechána na letišti v Českých Budějovicích ke zrušení, nebo předání do muzeí.

MiG-23 MF výrobního čísla 0390213922 byl zalétán ve dnech 2. až 9. prosince 1978. Ruskou stranou byl předán 15. března 1979 při náletu 8 h 32 min na letišti v Bechyni, kde byl 1. slp dočasně přesunut při opravě dráhy v Budějovicích. První let na našem území s ním uskutečnil pplk. František Skalický dne 26. května 1979. Na počátku osmdesátých let byl převeden k 11. slp do Žatce a v roce 1989 se vrátil zpět do Budějovic. V roce 1990 na něm byla provedena částečná revize po 853 letových hodinách ve VEB Flugzeugwerke Dresden.

Jeho posledním startem byl přelet do Leteckého muzea Praha-Kbely s podplukovníkem Jiřím Trunečkou dne 5. října 1994. Při předání do muzea měl stroj e.č. 3922 nálet 1 081 h a 1 607 startů. V březnu roku 1995 pak byl letoun v původním stavu umístěn v největším expozičním hangáru H-40.

 

Motor Tumanský R-29-300 o tahu 83 – 122 kN

Rozpětí  7,80 - 13,96 m

Délka  16,71 m

Hmotnost prázdného letounu 10 869 kg

Max. vzletová hmotnost  20 670 kg

Max. rychlost  2 490 km/h

Dostup 17 500   m

Dolet  2 200        km

Aktuálně



Na Army Film Festivalu (22. – 24. 9.) můžete vidět také filmy ze sbírky VHÚ Praha

Na Army Film Festivalu (22. – 24. 9.) můžete vidět také filmy ze sbírky VHÚ Praha

18. 09. 2025
První ročník Army Film Festivalu se bude konat v kině Atlas a také…
Seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

Seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

17. 09. 2025
Válka, která vypukla v létě 1914 a měla „skončit do švestek“, nejenže „do…
Pátrání po 450 rakousko-uherských vojácích z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima

Pátrání po 450 rakousko-uherských vojácích z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima

17. 09. 2025
Přednáška o pozoruhodném mezinárodním projektu věnovaném pátrání po původu a válečných osudech…
Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…