Schneider Gb IIb Grunau Baby

Schneider Gb IIb Grunau Baby

Německý jednomístný kluzák zkonstruovaný a stavěný u firmy Flugzeugbau Edmund Schneider v Grunau. Prototyp Gb I vzlétl v roce 1932 a již o rok později byla zkonstruována verze Gb II se zvětšeným rozpětím. Vylepšený typ Gb IIb byl navíc vybaven brzdicími klapkami.

Větroně Gb II byly stavěny ve velkých sériích nejen v Německu, ale i v jiných zemích, a staly se tak standardním typem školního kluzáku. Bylo na nich dosaženo mnoha světových plachtařských rekordů, ale také za války sloužily k masovému výcviku nových německých letců, a tvořily tedy významný článek v systému leteckého školení.

Grunau Baby měly velký význam i pro naše plachtaře. Již za první republiky se v ČR stavěly amatérsky a v odbočkách MLL. S nimi se pak naši letci zúčastnili různých plachtařských závodů až do 2. světové války. Za okupace se Grunau Baby stavěly i u nás např. v Kralupech nad Vltavou nebo ve Vrchlabí. Údajně bylo na našem území vyrobeno několik tisíc kusů, které byly všechny dodány Němcům pro výcvik vojenských pilotů. Po osvobození působily „Bejbiny“ ve všech našich aeroklubech a napomohly k velkému rozvoji našeho poválečného plachtění.

Ve sbírce VHÚ se nalézá i jedna původní Grunau Baby GB IIb. Ta byla vyrobena za války patrně u firmy E. Schneider v Grunau. Po válce v roce 1947 dostala čs. imatrikulaci OK-8055 a jako majitel byl zapsán Aeroklub Klatovy. V květnu 1951 prodělala opravu v Leteckých dílnách Kralupy nad Vltavou a krátce poté byla přidělena Aeroklubu Velké Meziříčí s domovským přístavem v Křižanově. Z čs. leteckého rejstříku byl kluzák vyškrtnut na počátku roku 1954, ale nebyl zničen, jak bylo tehdy zvykem.

Naopak se dostal do držení Aeroklubu Jihlava, jehož členové jej nabídli v roce 1972 do sbírek Vojenského muzea VHÚ. Do Prahy byl kluzák převezen na speciálním transportním vozíku Horák & Hlava v srpnu 1972 a předán tehdejší Expozici letectva a PVO při VM. Krátce na to započaly na kluzáku renovační práce, jež probíhaly převážně v karlínské Invalidovně. Renovace byla ukončena v dubnu 1973 a po prezentaci na jarním otevření expozice byl kluzák zavěšen do hangáru H-40, kde se nalézá dodnes.

 

Rozpětí 13,57 m

Délka 6,2 m

Výška 1,35 m

Prázdná hmotnost 165 kg

Max. vzletová hmotnost 250 kg

Max. nepřekročitelná rychlost 210 km/h

Klouzavost 1:17

Aktuálně



Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…
Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

03. 12. 2025
Dnes si připomínáme 110 let od narození Richarda Tesaříka. Aktivní účastník československého…