Střední tank T-72

Střední tank T-72

Nástupcem tanků řady T-54/55 se v 70. a 80. letech minulého století stal tank T-72. Předchůdcem tanku T-72 byla řada T-64, ze které byly použity některé konstrukční celky včetně vrstveného pancíře. Veřejnosti se tank T-72 poprvé představil na moskevské přehlídce k výročí VŘSR v roce 1977. Pro potřeby modernizace tankového vojska ČSLA byla v SSSR zakoupena výrobní licence. První tři desítky tanků předvedené v Praze na květnové přehlídce roku 1980 pocházely ještě z výroby v SSSR. Jednalo se o vozidla prvních sérií vybavená stereoskopickým dálkoměrným zaměřovačem TPD-2 (třetí a čtvrtý snímek). Tato vozidla byla zařazena k 33. tankovému pluku v Přáslavicích. Licenční výroba se rozběhla v ZŤS (závody ťažkého strojárstva) Martin od roku 1981 (tanky na prvním a druhém snímku). Do československých tanků byl montován laserový dálkoměrný zaměřovač TPD-K-1. Během výroby došlo k modernizaci (označení T-72M, na páté fotografii), kterou bylo možno na první pohled rozpoznat jiným typem gumových zástěr na bocích korby (plnících funkci představného pancíře) a zadýmovacími granáty na předku věže. První vozy domácí výroby obdržel 17. tankový pluk v Týně nad Vltavou. Pro velitele tankových praporů, pluků a divizí byla vyvinuta velitelská verze (T-72MK) s rozšířeným rádiovým vybavením. Na základě podvozku T-72 byl postaven a zaveden do výzbroje vyprošťovací tank VT-72B. Celkově bylo v letech 1981 až 1990 v Československu vyrobeno 1 757 středních tanků T-72 (všech variant včetně účelových nástaveb). ČSLA z tohoto počtu převzala 917 tanků a zbývajících 840 bylo určeno na export (např. 277 ks do NDR, 119 ks do Libye, 114 ks do Alžírska a 90 ks do Iránu, další byli dodány do Bulharska, Maďarska, Sýrie a SSSR).

Ve fondu těžké obrněné a automobilní techniky se nachází všechny tři výše popisované varianty bojového tanku T-72, které byli získány převodem od útvarů naší armády.


Takticko-technické údaje:

Celková hmotnost: 41 000 kg
Osádka: 3 muži
Max. rychlost: 60 km/h
Rozměry:
-délka s kanónem dopředu/dozadu: 9 530/9 670 mm
-šířka: 3 460 mm
-výška po strop věže: 2 190 mm
-světlost: 470 mm
Motor:
-čtyřtaktní, vícepalivový, vznětový s kapalinovým chlazením a plnícím odstředivým dmychadlem
-typ: V-46
-max, výkon: 573 kW (780 k)
Výzbroj:
a)kanón:
-vzor: 2A 46 s hladkou hlavní
-ráže: 125 mm
b)kulomet:
-vzor: PKT
-ráže: 7,62 mm
c)pl. kulomet:
-vzor: NSV
-ráže: 12,7 mm

Aktuálně



Výzkum u českých krajanů v Chorvatsku

Výzkum u českých krajanů v Chorvatsku

15. 12. 2025
Pracovníci VHÚ Praha Miroslav Vyšata, Michal Louč a Leoš Krejča na podzim…
Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…