Suchoj Su-22 M-4

Suchoj Su-22 M-4

Vývoj nové řady letounů z OKB Suchoj podnítily již nevyhovující výkony stíhacího-bombardovacího letounu Su-7. Ty vedly počátkem 60. let minulého století k úvahám o jeho modernizaci. Upravený stroj pak měl měnitelnou geometrií křídla a jeho první vzlet se uskutečnil 2. srpna 1966. Zlepšily se vlastnosti letounu při startu a přistání, zvětšil se dolet a nosnost a nový Suchoj byl obratnější.

Postupným vývojem došla řada letounů Su-17/20/22 až k jednomístné verzi Su-22 M-4 s vylepšenou avionikou a možností nést podstatně rozšířené spektrum podvěsné výzbroje. Letouny se vyráběly až do roku 1990 a celková produkce činila více než 400 sériových strojů.

Do ČSSR se první Su-22 M-4 dostaly v březnu 1984. Během své služby byly zařazeny k 47. průzkumnému leteckému pluku, 6. stíhacímu bombardovacímu leteckému pluku, 20. stíhacímu bombardovacímu leteckému pluku a 32. základně taktického letectva. Z výzbroje AČR byly vyřazeny v roce 2002.

Letoun trupového čísla 3402 byl vyroben roku 1987 v Komsomolskoamurském leteckém závodě J. A. Gagarina jako „izdělije S54K“ pod sériovým číslem 34102. První zálety na něm byly provedeny v dubnu téhož roku a červenci pak byl předán čs. straně. Stroj převzal do svého stavu VÚ 8010 Náměšť nad Oslavou. U 20. stíhacího bombardovacího leteckého pluku pak sloužil až do konce listopadu 1993, kdy byl odstaven z provozu a zakonzervován. Jeho celkový nálet tehdy činil 414 h při 550 startech.

V říjnu 1994 z něj byl demontován motor a v červnu 1996 byl přetažen po zemi do Brna a přidělen VÚ 8618 jako učební pomůcka. Na jaře roku 2003 byl nabídnut do sbírky VHÚ a v červnu převeden od VÚ 1865 Brno do jeho stavu. V té době byl již letoun bez motoru a palubních zbraní, ale jinak téměř kompletní.

Stroj však nebyl převezen do Leteckého muzea VHÚ, ale dlouhodobě zapůjčen Technickému muzeu Brno. V jeho areálu na Králových polích pak byl umístěn ve venkovní expozici spolu s ostatními leteckými exponáty TM.

 

Motor: AI-21F-3S o tahu 78 / 112,5 kN

Rozpětí 10,02 – 13,60 m

Délka 19,26 m

Hmotnost prázdného letounu 10 670 kg

Vzletová hmotnost 15 230 kg

Maximální rychlost (H=11 000 m) M 1,7

Dostup 12 000 m

Dolet 2 550 km

Aktuálně



Historik VHÚ Praha Tomáš Jakl získal cenu Rudolfa Medka

Historik VHÚ Praha Tomáš Jakl získal cenu Rudolfa Medka

02. 10. 2025
Letošní cenu Rudolfa Medka obdržel historik Tomáš Jakl za výsledky své badatelské…
PRODLOUŽENÍ VÝSTAVY "Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918"- do konce října (Armádní muzeum Žižkov)

PRODLOUŽENÍ VÝSTAVY "Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918"- do konce října (Armádní muzeum Žižkov)

01. 10. 2025
Do konce října je prodloužena výstava připravená VHÚ Praha ve spolupráci s…
Zástupci VHÚ Praha vystoupili na 23. mezinárodní konferenci Světové asociace orální historie (IOHA) na Jagellonské univerzitě v polském Krakově - „Re-Thinking Oral History“

Zástupci VHÚ Praha vystoupili na 23. mezinárodní konferenci Světové asociace orální historie (IOHA) na Jagellonské univerzitě v polském Krakově - „Re-Thinking Oral History“

30. 09. 2025
Na druhé nejstarší středoevropské univerzitě v polském Krakově se ve dnech 16. –…
Přijďte 1. 10. do VHÚ Praha na seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

Přijďte 1. 10. do VHÚ Praha na seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

29. 09. 2025
Válka, která vypukla v létě 1914 a měla „skončit do švestek“, nejenže „do…
Vyšlo třetí letošní číslo časopisu Historie a vojenství s první částí studie o výstavbě vojska protivzdušné obrany do roku 1992

Vyšlo třetí letošní číslo časopisu Historie a vojenství s první částí studie o výstavbě vojska protivzdušné obrany do roku 1992

29. 09. 2025
Ve třetím letošním čísle Historie a vojenstvíse v hlavní studii dočtete o počátcích…