Trosky letounu Republic F-84F Thunderstreak

Trosky letounu Republic F-84F Thunderstreak

Vzdušný prostor bývalého Československa byl v padesátých letech minulého století poměrně často narušován letouny a vrtulníky směřujícími ze západní části Evropy. Většinou šlo o neúmyslné narušení státní hranice, zapříčiněné ztrátou orientace posádky nebo vlivem nepříznivého počasí. Jeden takový případ se udál i dne 22. října 1959. Tehdy odstartovala dvojice letounů Republic F-84F Thunderstreak, patřících k německé Jagdbombergeschwader 34, z bavorského letiště Memmingerberg k rutinnímu cvičnému navigačnímu letu.

Ve velice nepříznivých meteorologických podmínkách se pak vlivem navigační chyby dostala do blízkosti státní hranice Československé republiky v domnění, že se blíží k mateřskému letišti. Po zahájení standardního přistávacího manévru, prováděného bez vizuálního kontaktu se zemí, překročila dvojice letounů naši státní hranici a oba stroje narazily téměř současně do úbočí vrchu Dyleň nedaleko Mariánských Lázní. Kupodivu se oba letci na poslední chvíli z již hořících strojů katapultovali a zachránili se nezraněni na padácích. Poté byli čs. státními orgány zajištěni a až do počátku prosince 1959 zadržováni a vyslýcháni.

Československá PVO o narušitelích věděla již před jejich překročením hranice. Byly proti nim vyslány přepadové proudové stíhací letouny MiG-19 P z Plzně-Líní a Mig-17 PF ze Žatce. Pro nepřízeň počasí ale naši stíhači se svými cíli nenavázali styk, a tak do celé události nezasáhli.

Trosky obou letounů F-84F zůstaly ležet z větší části na místě dopadu a postupně byly odváženy zájemci o leteckou historii. Tak se v dubnu 1996 dostala část těchto artefaktů i do sbírky VHÚ. Soukromníkem byly věnovány některé díly konstrukce, pancéřová deska za pilotem, ohnutý kulomet Browning M3, brzdicí štít a větší část proudového motoru Wright J65-W-3. Vše pocházelo patrně z letounu F-84F-40, S/N 51-9517, trupového označení DD-108, jak o tom svědčí zbytek nápisu na potahové krytce.

 

Motor: Wright J65-W-3 o tahu 32,2 kN

Rozpětí 10,25 m

Délka 13,23 m

Výška 4,39 m

Hmotnost prázdného letounu 5 200 kg

Maximální vzletová hmotnost 12 701 kg

Maximální rychlost 1 119 km/h

Dostup 14 000 m

Dolet 3 443 km

Výzbroj: 6 x kulomet Browning M3, ráže 12,7 mm a až 2 727 kg podvěšené výzbroje

Aktuálně



Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

15. 11. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…
Izraelští vojenští veteráni navštívili Armádní muzeum na Žižkově

Izraelští vojenští veteráni navštívili Armádní muzeum na Žižkově

14. 11. 2025
Veteráni Izraelských ozbrojených sil (IDF), kteří bojovali v Šestidenní válce (1967), nedávno navštívili…
Ve Španělském sále zaznělo poděkování hrdinům. The Tap Tap hráli pro české válečné veterány pod záštitou prezidenta Petra Pavla

Ve Španělském sále zaznělo poděkování hrdinům. The Tap Tap hráli pro české válečné veterány pod záštitou prezidenta Petra Pavla

13. 11. 2025
Čeští váleční veteráni a jejich rodiny se 11. listopadu v Den válečných veteránů…
Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

11. 11. 2025
V Praze na Vítkově se dnes uskutečnil slavnostní nástup, který připomněl ty,…
Připomeňte si s námi Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

Připomeňte si s námi Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

11. 11. 2025
Na 11. listopad připadá každoročně významný svátek týkající se ozbrojených sil: Den…