Mikojan-Gurjevič MiG-21 U

Mikojan-Gurjevič MiG-21 U

Po několik dekád byl páteří československého stíhacího letectva všestranný letoun Mikojan-Gurjevič MiG-21. Kromě klasických stíhacích úkolů plnil i roli průzkumného, bombardovacího a v neposlední řadě též cvičného stroje.

Dvoumístná verze vyvinutá v bývalém Sovětském svazu pro výcvik nových vojenských pilotů a přezkušování jejich zkušenějších kolegů se v několika desítkách kusů dostala i do naší vlasti. První modifikace byly označovány jako MiG-21 U (Učobnyj).

Stroj výrobního a trupového čísla 2820 byl vyroben v SSSR pod označením Je 6 U a zalétán sovětskou stranou mezi 6. až 28. květnem 1966. Poté následovalo jeho předání do bývalého Československa, kde jej poprvé zvedl do vzduchu 22. srpna 1966 významný stíhací letec Július Zvara. Stroj byl přidělen VÚ 4450 Brno, tehdejšího Výcvikového střediska letectva, a posloužil k přeškolení celé řady pilotů na typ MiG-21, včetně zahraničních. Vystřídal základny Mladá, Brno a Žatec, aby nakonec od roku 1980 sloužil u VÚ 8727, což bylo krycí označení slavného 1. leteckého školního pluku v Přerově. V druhé polovině roku 1989 byla jeho příď ozdobena zvláštním znakem 1. lšp, takzvanou „moravsko-slezkou“ orlicí, která měla symbolizovat propojení letišť, na nichž pluk operoval.

Jeho služba probíhala v klasickém výcvikovém schématu, kdy se na něm mladí adepti letectví seznamovali s poměrně složitým ovládáním nadzvukových letounů. Podle záznamníků usedali do kabiny i tak slavní letci, jako Juraj Šouc, Vladimír Kvarda, nebo Zdeněk Kadlec. Dne 6. března 1969 měl stroj nehodu, když se pilotnímu žákovi podařilo zasunout podvozek dříve, než se letoun odpoutal od země. Došlo k poměrně vážnému poškození draku a 2820 byl až do roku 1973 odstaven. Po důkladné revizi v Leteckých opravnách Kbely jej v červnu téhož roku zalétal Rostislav Luska a poté byl předán zpět do Přerova. Zvláštní je, že ačkoliv LOK prováděl v té době veškeré revize na MiG-21, včetně generálních, tento stroj byl v roce 1981 podroben GO v Německé demokratické republice.

Poslední lety MiG-21 U absolvoval v červnu 1990 opět u VÚ 8727 Přerov, načež byl v červenci převeden do sbírky VHÚ. V prosinci téhož roku, kdy měl nalétáno 1 590 h při 3 126 startech, přelétl na letiště Praha-Kbely. Dlouhá léta byl vystavován ve venkovní části expozice Leteckého muzea VHÚ a pak přesunut do depozitních prostor.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

  • Motor: Tumanskij R-11 F-300 o maximálním tahu 56,3 kN
  • Rozpětí: 7,15 m
  • Délka: 15,76 m
  • Výška: 4,1 m
  • Prázdná hmotnost: 5 100 kg
  • Vzletová hmotnost: 7 370 kg
  • Max. rychlost: 2 000 km/h
  • Dostup: 18 000 m
  • Dolet: 1 200 km

Aktuálně



Chcete vědět, co pro vás chystáme ve Vojenském historickém ústavu Praha? Odebírejte náš newsletter

Chcete vědět, co pro vás chystáme ve Vojenském historickém ústavu Praha? Odebírejte náš newsletter

04. 08. 2025
Vojenský historický ústav Praha vydává od března tohoto roku svůj vlastní newsletter.…
Znáte příběhy odbojářů z cyklu Paměťová stopa? Připravují je pro vás dokumentaristé z Vojenského historického ústavu Praha

Znáte příběhy odbojářů z cyklu Paměťová stopa? Připravují je pro vás dokumentaristé z Vojenského historického ústavu Praha

01. 08. 2025
Od roku 2016 vysílá Česká televize a Český rozhlas příběhy projektu Vojenského…
Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

28. 07. 2025
Vojenské technické muzeum Lešany ožije poslední srpnovou sobotu 30. 8. 2025 tradičním…
Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…