V druhé polovině třicátých let minulého století byly v Německu mezi leteckými modeláři velice oblíbené motorky KRATMO, navržené a vyráběné Walterem Kratzschem z durynského Gößnitzu. Jednalo se o dvoutaktní jednoválce na normální benzín s příměsí minerálního oleje a se zapalováním klasickou elektrickou soustavou (svíčka, baterie, vysokonapěťová cívka a přerušovač). Toto uspořádání bylo osvědčené a jednoduché, ale trpělo poměrně velkou hmotností, takže se hodilo pouze pro výkonnější motorky a větší modely.
Jednou z nejrozšířenějších a nejúspěšnějších konstrukcí W. Kratzse byla pohonná jednotka KRATMO 10. Šlo o důmyslně řešený, vzduchem chlazený jednoválec o zdvihovém objemu 9,3 cm³, jehož sání bylo řízeno pístem se dvěma pístními kroužky, vyplachování pak bylo příčné. Vlastní ocelový, bohatě žebrovaný válec se soustruženými žebry, měl mosazí připájený přepouštěcí kanál a trubku karburátoru. Pomocí čtvercové příruby byl válec čtyřmi šrouby přichycen ke karteru z hliníkové slitiny, v němž byl ukryt klikový mechanismus (současně tvořil i motorové lože).
Zvláštností tohoto motorku bylo, že ke karteru byla zezadu připevněná i mosazná palivová nádrž a vepředu prstenec z ocelového plechu, nesoucí přerušovač a zároveň sloužící k ochraně přední části klikového hřídele v případě nárazu modelu do země. To dávalo celému motoru velice kompaktní a robustní vzhled.
Náš exemplář měl na čele kruhového motorového lože vyraženo: „KRATMO 10 a 4904“, což bylo označení typu a patrně výrobní číslo. Jeho celková délka je 120 mm, výška 145 mm, průměr lože 69 mm a hmotnost 400 g. Největší výkon byl udáván výrobcem na 0,42 k (0,31 kW) při 7 000 ot/min.