 
                     
                    
                 
                    
                 
                    
                 
                    
                Konstrukce sovětského víceúčelového vrtulníku Mil Mi-2 vycházela z osvědčeného typu Mi-1, ale jeho pohon byl řešen zcela odlišně, a to dvěma turbohřídelovými motory GTD-350, které umožnily významně zvýšit jeho kapacitu a nosnost. Základní verze Mi-2 s jednoduchým řízením pojala až osm cestujících nebo 700 kg nákladu.
Vrtulník byl od počátku zamýšlen pro dopravní, zemědělské či zdravotnické účely. Koncem roku 1962 začala jednání mezi Sovětským svazem a Polskou lidovou republikou o možnostech licenční výroby Mi-2 v závodech PZL WSK Swidnik. První kus byl zalétán 26. srpna 1965 a do roku 1998, kdy byla výroba zastavena, vyrobili ve Swidniku téměř 5 500 kusů Mi-2 v různých verzích.
Do Československa přišly první Mi-2 v roce 1972 k Leteckému oddílu ministerstva vnitra. Zde byly používány k nejrůznějším účelům, od sledování dopravy, přes protipožární hlídky až po kontroly rozsáhlých porostů a pátrání po pohřešovaných. Od počátku osmdesátých let minulého století počala Mi-2 využívat i naše armáda. Byla velice oceňována jejich všestrannost a několik kusů bylo dokonce uzpůsobeno pro potřeby leteckého pátrání a záchrany, tedy jako zdravotní verze.
Mil Mi-2 Sz, trupového čísla 0711, byl vyroben v průběhu roku 1988 ve školní verzi s dvojím řízením. První lety s ním polští piloti provedli ve dnech 27. a 28. srpna 1988, a to s naprostým úspěchem. Československé straně byl stroj předán v říjnu téhož roku s dodatkem, že je možné jej vystrojit i jako transportní nebo sanitní. Převzal jej VÚ 4500 Havlíčkův Brod, u něhož létal až do konce června 1991. Poté byl převeden k VÚ 8407 Praha a nakonec skončil u VÚ 2553 Pardubice.
Generální opravu na něm v roce 2002 provedly Letecké opravny Kbely při náletu 1 122 h. Poté se stroj vrátil zpět do Pardubic. Zde i nadále sloužil hlavně k výcviku nových vrtulníkových pilotů. Na počátku roku 2004 jej převzal státní podnik LOM PRAHA a byl zařazen do jeho divize Centrum leteckého výcviku (CLV) Pardubice, kde jej používali především k výcviku, ale tentokrát i pro zahraniční zákazníky. Svojí leteckou činnost 0711 ukončila až v roce 2023 a stala se tak nejdéle létající Mi-2 v naší republice. Celkem měla nalétáno 3 737,5 h při 10 907 startech.
Z CLV Pardubice byl stroj převezen po zemi do Prahy a předán v roce 2025 do sbírky Vojenského historického ústavu Praha. Díky obětavé péči zaměstnanců CLV se stále nacházel ve vynikajícím stavu, a stal se tak ozdobou kolekce vrtulníků sloužících v našem letectvu.
Podívejte se na reportáže o převozu vrtulníků do LM KBELY v České televizi:
Pořad Zóna ČT24 (13. 9. 2025) - ZDE
Události ČT (11. 9. 225) - ZDE
 
                        
                         
                        
                         
                        
                         
                        
                        